Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Hartauskirjoitus: Kuunnellaan vaan taivasta

Oletko joskus kuullut radiosta Hectorin laulun Kuunnellaan vaan taivasta? Kuulin sen ihan hiljattain töissä, muistotilaisuudessa. Monesti ajatellaan, että kirkon tilaisuuksiin ei ole maallisella musiikilla pääsyä. Nyt kelpasi ja siitä olen kiitollinen. Surun keskelle tulvivat sanat “on nukahtanut Jumala tai jatkaa luomistaan” . Mutta viimein tulee jae: “ Missä piileskelet, Jumala? Ootko sisälläni, vai ulkopuolella. Vai kaiken takana?” Jeesus oli elämällään ja opetuksellaan esimerkkinä Jumalan rakkaudesta, joka ylittää kaikki rajat. Tämä esikuva velvoittaa meitä näkemään jokaisessa ihmisessä lähimmäisen. Kristukselta saamme myös voiman hyviin tekoihin lähimmäistemme hyväksi. Ihminen itse ei ole aina tietoinen siitä, että hän hyvää tehdessään toimii Jumalan rakkauden välikappaleena. Psalmi 112 lupaa meille: Hyvin käy sen, joka on armelias ja lainaa omastaan muille, sen, joka aina toimii oikeuden mukaan. Oikeamielinen ei koskaan horju, hänet muistetaan ikuisesti. Ei hän pelkää pahoja viestejä vaan luottaa vakain mielin Herraan. Hän on vahva ja rohkea, ei hän pelkää, ja pian hän katsoo voittajana ahdistajiinsa. Hän antaa avokätisesti köyhille, hän toimii aina vanhurskaasti ja kulkee pystyssä päin. Rippikoulussa opetamme aina nuorille tärkeän salaisuuden Raamatusta: ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.” Sunnuntain evankeliumissa Jeesus opettaa meitä rakastamaan vihamiehiämme ja rukoilemaan vainoojiemme puolesta, jotta olisimme taivaallisen Isämme lapsia, koska hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? kysyi Jeesus, “Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.” Rukoillaan Jeesus Kristus, Vapahtajamme, sinä elät kaikissa halveksituissa ja muserretuissa. Pysäytä meidät rakkautesi katseella, kun pelko estää meitä kohtaamasta lähimmäistemme hätää. Aamen Sirpa Riihimäki on Juupajoen kappeliseurakunnasta