Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Lentokoneasentajakoulutusta 30 vuotta Mäntässä

Valmet Oy:n Lentokonetehtaalla Hallissa töissä ollut Arto Pylvänäinen aloitti lentokoneasentajakoulutuksen ensimmäisenä opettajana Mäntän ammattikoulussa elokuussa 1989. – Tiedusteluja tehtiin sekä Jämsänkosken että Mäntän ammattikouluille ja Mänttä tarttui tilaisuuteen, muistelee Arto Pylvänäinen , Mäntän seudun koulutuskeskuksen (MSKK) rehtori. Aluksi lentokoneasentajaksi opiskelu oli, kuin olisi opiskellut jonkun yrityksen oppilaitoksessa, tässä tapauksessa Valmet Oy:n Lentokonetehtaan. Alkuvuosina otettiin kurssille keskimäärin 18 opiskelijaa ja koulutettiin heidät valmiiksi ja sen jälkeen otettiin uudet opiskelijat. Myöhemmin alettiin ottaa koulutukseen yksi ryhmä keväällä ja toinen syksyllä. Aluksi toimittiin Valmet Oy:n kanssa, mutta vuosien myötä tulivat mukaan yhteistyöhön muut yritykset, muun muassa Finnair. – Kouluttajina on ollut pätevää väkeä, jokainen on tuonut koulutukseen oman osaamisensa ja he ovat osaltaan vieneet koulutusta eteenpäin, kertoo Pylvänäinen. Pylvänäinen veti koulutusta pari ensimmäistä vuotta, sen jälkeen hän lähti johtamaan ammattikoulua Tansaniaan viideksi vuodeksi ja palasi Mänttään ja ammattikoululle 1990-luvulla. Aluksi kaikki oppimateriaalit piti tehdä erilaisista oppaista itse. Alkuun Leko:n opiskelutilat olivat Mäntän ammattikoulun tiloissa, silti sinne saatiin mahtumaan Fouga magister -suihkukone, sama kone on edelleen nykyisessä lentokonehallissa ja koulutuskäytössä. Ammattikoululta siirryttiin Metsä Tissuelta vuokrattuihin tiloihin Tehtaankadulle vuonna 2007, joissa oltiin kymmenen vuotta. Kokonaan uusissa koulutustiloissa Sassissa aloitettiin vuonna 2017. Pylvänäinen kokee, että Leko-koulutus on Mäntän seudun koulutuskeskuksen ja koko kuntayhtymän lippulaiva. Opiskelijoita nyt enemmän kuin koskaan Saskyn koulutuskuntayhtymän MSKKn lentokoneasentajakoulutuksen koulutuspäällikkö Jari Vierinen kertoo, että opiskelijoita on tällä hetkellä enemmän kuin koskaan, kaikkiaan 91. Lentokoneasentajakoulutuksen parissa Mäntässä Vierinen on toiminut 10 vuotta. Perusasiat koulutuksessa opetetaan suomeksi, mutta lentokoneiden huoltokirjallisuus on englanniksi. Oppimateriaalit ovat tänä päivänä sähköisinä oppimateriaalipankkeina ja kokeetkin tehdään valvotusti verkossa. Koulutuksista A-tason lentokoneasentajakoulutuksessa elokuussa 2018 aloittanut ryhmä, 15 opiskelijaa, on parasta aikaa työharjoittelussa. Tämän vuoden alussa aloitti A-tason ryhmä, jossa on 10 opiskelijaa ja elokuussa tänä vuonna aloittaneessa A-tason ryhmässä on 22 opiskelijaa. B-tason koulutuksessa perustutkinto B1 ja B 1.2 on 23 opiskelijaa ja on vielä 5 hakijaa, jotka voidaan ottaa. Sen lisäksi on 16 ammattitutkinto-opiskelijaa Patrialla. Yleiseurooppalaiset Part-koulutusluvat koulutukseen saatiin vuonna 2008 ja siitä lähtien koulutustarjonta on hallitusti lisääntynyt. – B-koulutukseen otetaan sellaisia henkilöitä, jotka ovat töissä alalla ja opiskelevat työn ohessa, kertoo Vierinen. A- ja B-tason koulutuksen ero on se, että A-koulutuksella voi jo tehdä monipuolisesti huoltotyötä, mutta B-koulutuksella voi koko koneen huoltotyöt kuitata valmiiksi, eli vastata siitä että työ on tehty ohjekirjan mukaisesti. Lentokoneasentajakoulutusta antaa neljä opettajaa ja Vierinen. Työllisyystilanne on alalla tällä hetkellä hyvä, nykyisellä hävittäjällämme Hornetilla lennetään vielä vuoteen 2030 ja uutta hävittäjää varten aletaan kouluttaa henkilöstöä jo nyt. Esimerkiksi Finnair arvioi, että uusia lentokonemekaanikkoja tarvitaan heillä lähivuosina kymmeniä joka vuosi.