Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Katsoja tulkitsee teosta oman arvomaailmansa kautta

Taina Hakaoja liittyi Mäntän Taideseuraan samana syksynä, kun aloitti Autere-opiston maalausryhmässä 2017. Hän on aina pitänyt piirtämisestä. Värit, sävyt ja vivahteet, erilaiset muodot ja viivat ovat olleet Hakaojalle yhtä tärkeitä kuin nuotit muusikolle. Öljyväreillä maalaaminen antoi uutta haastetta kuvalliseen ilmaisuun. Ihminen on ollut koko ajan hänen kiinnostuksensa kohteena. Ihmisen anatomia on kiehtovaa, mutta haaveena on oppia ilmaisemaan ennen kaikkea ihmisen sisäistä maailmaa: kauneutta, hyvyyttä, ystävyyttä, erilaisia tunnetiloja ja luonteen ominaisuuksia. Teoksen tarina -sarjaan valitsemassaan työssä Hakaoja heittää pallon teoksen tulkinnasta ensiksi katsojalle. – Mitä sinä näet tässä maalauksessa? Jokainen katsoo kuvaa omasta arvo- ja kokemusmaailmastaan käsin. Joku näkee siinä nuoren naisen, toinen muslimin huomioiden ehkä erityisesti huivin ja kolmannelle naisen kuva näyttäytyy pakanana. Pieni lapsi voi sanoa, että kuvassa on täti. Tavoitteenani oli maalata lempeäkatseinen nainen, jonka vallitsevana sielullisena ominaisuutena on hyvyys ja sisäinen rauha. Maalaukseni nainen edustaa islamilaista kulttuuria. Naisen rinnassa lukee arabiaksi ”Jumala on rakkaus”, Hakaoja kuvailee . Maalauksellaan hän sanoo halunneensa kertoa sekä ihmisten että uskontojen samanarvoisuudesta. Rakkaus ja rauha ihanteena tulevat esiin yhtä hyvin niin kristinuskossa, islamissa kuin muissakin maailman suurissa uskonnoissa. Käytämme Jumalasta erilaisia nimityksiä, mutta kyse on samasta maailmankaikkeutta ylläpitävästä voimasta, energiasta. On vain yksi Jumala. – Mikään uskonto ei nouse totuuden yläpuolelle ja totuus on ihmisten välinen veljeys, samanarvoisuus, ihmisyys. Ihmisyyttämme ei määrittele uskonto tai uskonnottomuus, ihonväri, sukupuoli tai yhteiskunnallinen asema. Ihmisyys tulee esiin siinä, kuinka kohtelen toisia ihmisiä. Rakkaus Jumalaan tulee ilmetä rakkautena ihmisiin, Hakaoja painottaa. Hän on vakuuttunut siitä, että me kaikki voimme kasvaa ja kehittyä ihmisenä. Itsekäs rakkautemme voi kehittyä kohti myötätuntoista ja ehdollistamatonta rakkautta. Sitä Hakaoja kuvaa maalauksen oikeassa laidassa olevalla chakra-voimakeskusten kuvioilla. Hän ei suunnitellut niitä. Ne vaan ikään kuin tahtoivat tulla maalatuiksi. – Kun rakkaus ilmenee hyvää tahtovina ajatuksina ja tunteina, tuottaa se kaltaistaan toimintaa. Luomme rauhaa ympäristöömme. Vihreä lehvä naisen pään päällä ja valkoinen kyyhky ovat rauhan symboleja, jotka kertovat sisäisestä rauhasta. Nainen on ehkä saavuttanut tiedon siitä, mitä on elämän tarkoitus, Hakaoja pohtii.