Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Etäkoulun ja etätyön yhdistäminen vaatii perheiltä paljon – Huolta tuovat myös yksin kotona olevat koululaiset

Lukuisissa Mänttä-Vilppulan, Juupajoen ja Kuoreveden kodeissa eletään poikkeuksellista aikaa, kuten koko maassa. Lasten ja nuorten normaali arki on keskittynyt koulun ja harrastusten sijaan koteihin. Etäkoulussa opiskeleminen vaatii paljon niin opettajilta, oppilailta kuin vanhemmiltakin. Isompien lasten ja nuorten kohdalla vanhempien taakkaa ainakin osittain vähentää oppilaan kyky itsenäiseen työskentelyyn. Pienimpien oppilaiden kohdalla ei voi olettaa kaikkien tehtävien sujuvan ilman valvovaa silmää. Venymistä vaaditaan kaikilta Ensimmäinen viikko etäkoulua on kodeissa jo takana ja varmasti alkukankeudet alkavat olla selätetty. Silti haasteet vanhempien töiden ja lasten koulunkäynnin yhdistämisessä eivät ole ohi. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kotona etätöiden tekeminen ja lasten etäkouluopetuksen yhdistäminen on aikaa vievää ja vaatii venymistä kaikilta. Mitä enemmän lapsia on, sitä useammalle aikuisen huomio ja apu koulutöissä pitäisi jakaa. Alakouluikäisen lapsen kanssa koulutehtävistä selviää, samoin esikoululaisen, kunhan molemmat keskittyvät tehtäviinsä samaan aikaan ja samassa paikassa. Mikäli tehtävät ovat toiminnallisia ja tapahtuvat eri paikoissa, täytyy tehtävientekoaikaa jakaa oppilaiden kesken. Muutoin tehtävien toteutumisen valvominen ei onnistu. Tästä hyvänä esimerkkinä oli eräs etäopetuspäivä tällä viikolla, kun omien töiden ohella teimme isomman kanssa matematiikan tehtäviä ja pienemmälle piti keksiä jotain tehtävää, että isompi voi keskittyä tehtäviinsä. Päätin laittaa pienemmän tekemään mukavalta kuulostavaa tehtävää, jossa piti kokeilla mikä esine uppoaa veteen ja mikä kelluu. Lopputuloksena oli vettä joka paikassa ja liuta märkiä esineitä pitkin keittiönpöytää. Ehkä olisi pitänyt muistaa esikouluopettajan ohje toteuttaa tehtävä kylpyhuoneessa. Aika on kortilla Näiden pienten sattumusten lisäksi haasteena on saada keskityttyä omaan työhön ja pitää ajatus kasassa. Aiemmin se aika, mikä työpäivän jälkeen jäi harrastuksille ja kotitöille, on kutistunut olemattomiin ja kotityöt jäävät väkisin vähemmälle, vaikka harrastuksiakaan ei tällä hetkellä ole. Kuitenkin tähän mennessä kaikki ovat haasteista huolimatta tehtävissään ja töissään onnistuneet. Kotona etätöissä olevien vanhempien hermoja ja kestävyyttä varmasti koetellaan, mutta niin myös niiden vanhempien, joilla ei ole mahdollisuutta olla kotona koululaistensa kanssa. Tuttavapiiristäni löytyy useita, joiden on lähdettävä töihin ja jätettävä koululainen kotiin yksin tai yhdessä sisarusten kanssa. Vanhempien huoli yksin kotona olevan oppilaan koulunkäynnistä on suuri ja aiheellinen. Kun kukaan ei ole vahtimassa ja ohjaamassa, miten alakouluikäinen muistaisi tarttua koulukirjoihin silloin kun pitää? Opettajille kiitos tilanteen hallinnasta Onneksi opettajat ovat sopeutuneet poikkeustilanteeseen hyvin ja monet ovat luoneet vanhempien luvalla oppilailleen erilaisia kommunikointiryhmiä etäviestintävälineiden avulla. Siellä oppilaat voivat kysyä neuvoa tehtäviinsä opettajalta ja samalla opettaja voi nähdä, kuka on tehtäviä tekemässä ja kuka ei. Luovuus ja nykyteknologian hyödyntäminen on opettajien avain poikkeustilanteen hallintaan. Omalta kohdaltani voin todeta sen toimivan omien etäkoululaisteni kohdalla loistavasti ja apua sekä neuvoja saavat kysellä myös vanhemmat. Tottahan se on, että tästä me selviämme vain tekemällä yhteistyötä kaikki yhdessä. Uskon, että tästä kokemuksesta on meille kaikille hyötyä uuden oppimisen merkeissä.