Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Eurovaalikone

Ihan pihalla pankeista

Viimeisetkin pankkikonttorit katoavat vauhdilla Suomesta. Pankkien näkökulmasta muutos on perusteltu: asiointi on siirtynyt melkein kokonaan sähköisiin kanaviin. Muutos aiheuttaa kuitenkin kohtuutonta vaikeutta heille, joille sähköinen asiointi on vierasta tai olosuhteiden vuoksi jopa mahdotonta. Ehkä aika hoitaa asian, kuten kylmästi sanotaan, mutta vähintä tässä vaiheessa olisi, että pankkiasiointi ei kävisi tyystin mahdottomaksi digitaidottomille ihmisille. Olisi myös suotavaa, että luvatut sähköiset palvelut toimivat. Sähköisessä asioinnissa pankit ovat luopumassa tunnuslukukorteista. Jokaisen pitäisi kyetä ottamaan käyttöön mobiilisovellus. Läheskään kaikilla ei ole edes yhtä älypuhelinta. Kannattaa ottaa huomioon, että sovellus pitää olla vähintään kahdessa laitteessa. Jos nimittäin vaikka älypuhelin hajoaa tai katoaa tai onnistut poistamaan sovelluksen, uuden hankkiminen on kiven takana. Pankkiin soittaminen on aika epätoivoista, jos ei sinulla ole tunnuslukua näppäillä palveluun. Jonotusaika on mieletön. Jos lopulta saat yhteyden, kysytään jälleen tunnuslukua. Jota sinulla ei siis ole, jos sovellusta ei syystä tai toisesta voi käyttää ja tunnuslukukorttia ei ole. Jos lopulta pääset tilaamaan uuden tunnusluvun, lähettää esimerkiksi Nordea sen – ei suinkaan missään sähköisessä kanavassa – vaan postissa. Jossa se tulee ehkä ensi viikolla. Kirje voi myös kadota, kuten on tapahtunut. Siinä tapauksessa ei muuta kuin uudelleen soittojonoon. Kenen kärsivällisyys tähän riittää? On inhimillistä olla digitaidoton tai iäkäs, tai köpelö missä iässä tahansa. Silti ihmisellä on oltava oikeus ja mahdollisuus hoitaa raha-asiansa kunnialla ja huolehtia omaisuudestaan muutenkin kuin pitämällä setelitukkua tyynyn alla.