Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Työllä on ollut monta nimeä

– Nyt sen nimi on Äiti ja se johtuu minun seitsemänvuotiaasta tyttärestäni. Hän nimittäin väittää, että se on tehty hänen äidistään, joka menehtyi syöpään vuosi sitten. Alun perin teos on kyllä maalattu Espanjassa Alora nimisessä vuoristokylässä Etelä-Espanjassa, aloittaa Hannu Lukin . Hän sai malliksi itselleen täysin tuntemattoman naisihmisen. Siinä kylässä elettiin 2000- luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä vielä hyvin perinteisesti, eikä taiteilija oikein uskaltanut noin vain pyytää ketä tahansa malliksi, koska siitä seurasi aina jonkinlainen konflikti. Paikalliset miehet olivat hyvin mustasukkaisia naisistaan. Kuvassa oleva nainen on mahdollisesti paikallinen romani, mutta tämä on vain oletus. – Siellä ollessani olin kyllä paljon tekemisissä paikallisten romanien kanssa ja tulin oikein hyvin toimeen. Olen sen verran juntti, etten osannut erottaa romaneja muista paikallisista asukkaista. Joka tapauksessa teoksen nainen oli ilmeisesti jonkinlainen kiinteistövälittäjä. Teoksen nimi oli muuten jossain vaiheessa Romaninainainen Espanjasta, toisen kerran nimi oli Maria, mutta naisen oikeaa nimeä en muista. Hän ei myöskään ymmärtänyt lainkaan englantia ja kaikki mitä minä yritin puhua hänelle, ymmärrettiin totaalisen väärin. Joka tapauksessa meillä oli ihan mukavaa. Sen muista hyvin, että taulu on maalattu kovassa helteessä palmun juurella. Sen saman palmun juurella olen maalannut useamman työn, kertoo Lukin. Jonkin aikaa teoksen maalaamisen jälkeen Lukin tapasi vaimonsa. Nähtyään kuvan hän ihmetteli, kuinka Lukin on voinut maalata hänestä muotokuvan ennen kuin he olivat edes tavanneet? – Sanoin Meerille , että kuvassa oli ihan toinen ihminen, mutta yhdennäköisyys oli kieltämättä huomattavan suuri, jatkaa Lukin. Taulu on signeerattu vuodelle 2011, mutta se on väärä. Tämä johtuu siitä, että pitäessään näyttelyä Espanjassa hän laittoi samoja vuosilukuja tauluihin miettimättä sen tarkemmin, milloin ne oli maalattu. Joka tapauksessa työ on tehty ennen kyseistä vuotta, mutta tarkkaa vuosilukua Lukin ei jaksa muistaa. – Työ oli vuosikausia Espanjassa ja vasta jonkin aikaa sitten sain sen takaisin Suomeen. Se oli esillä Meerin hautajaisissa, koska tytär halusi esitellä sen kaikille omana äitinään. Nykyään se on meillä seinällä. Uskoisin, että työ tulee olemaan seinällämme pitkään ja missään tapauksessa se ei ole myytävänä. Kun ajattelee sitä puhtaasti teoksena voi sanoa, että siinä on äärettömän lempeät värit, se on myös epäsymmetrinen, joka puolestaan tekee siitä hyvin elävän, päättää Lukin.