Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Kolumni: Mopoauto vai rajoitettu auto?

Viime viikolla oli valtamediassa esillä asia, josta on tuttavapiirissäni riittänyt puhetta ja ihmetystä jo vuosien ajan. Kyseessä oli juttu oikeiden, pienten autojen muuntaminen mopoautoiksi, tai ainakin melkein, kuitenkin sellaisten ihmisten käyttöön, joilla ei ole henkilöauton ajolupaa. Nykyiset mopoautot ovat varsin hurjia kapistuksia ja niistä puhuttaessa sana turvallisuus tuskin mahtuu samaan lauseeseen. Mopoauto on kevyt ajoneuvo, jonka nopeus on rajoitettu. Tuo keveys aiheuttaa tarpeettoman riskin. Kananmunan kuorta muistuttava kori ja kuin lelukaupasta hankitut osat eivät suojaa miltään muulta kuin sateelta. Olennaista mopoautoilussa olisi se, että kulkuväline ei liiku määrättyä nopeutta kovempaa, ei niinkään sen keveys, joka päinvastoin aiheuttaa turhan turvallisuusriskin. Samaan lopputulokseen, ja merkittävästi turvallisemmin, päästään rajoittamalla pienikokoisen henkilöauton nopeus haluttuun maksimiin. Hitaan ajoneuvon kolmio asennetaan perään ja muuta ei tarvita. Rajoittimilla tehdään jo sataa kulkevista mönkijöistä neljääkymmentä kulkevia traktoreita. Ei ole vaikeaa toteuttaa. Ja kun mopoautokuski saa henkilöautokortin, niin rajoitin pois ja autoilemaan. Teini-ikäisten isänä päästäisin jälkikasvuni huomattavasti mieluummin tienpäälle nopeusrajoitetulla autolla, jossa on turvallinen kori, kunnon jarrut, turvatyynyt ja normaalit auton hallintalaitteet, kuin näillä mopoautoksi kutsutuilla katiskoilla. Kyse on ihmisten turvallisuudesta, joka kai pitäisi liikenteessä olla kaiken edellä? Lisäksi mopoauto taitaa olla kalliimpikin kuin pienikokoinen henkilöauto. Tähän asti suomalainen virkakoneisto on vedonnut siihen perinteiseen; EU ei anna lupaa. Nyt Unionilta on saatu vastaus, että heitä ei Suomen ajoneuvoluokitukset kiinnosta, tehkää mitä lystäätte. Voisiko muutos jopa toteutua? Suomalainen virkakoneisto on mestari keksimään esteitä asioiden toteuttamiselle. Esteiden keksimiseen riittää jokaisen mielikuvitus. Kun Euroopan Unioniin ei nyt voi vedota, pieni mahdollisuus asian toteutumiselle on olemassa. Ajatelkaapa tilannetta, jossa mopoautot korvattaisiin vastaavaa nopeutta kulkevilla oikeilla pikkuautoilla. Luetelkaapa asian huonot puolet… No siinä ne taisivat tullakin. Hyviä puolia sen sijaan voisi luetella yhden kolumnin verran.