Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Mielipide: Kysymyksiä Jämsän Aterialle – liikelaitosjohtaja vastaa

Lukijamme Pentti Koskinen Kuorevedeltä, Jämsän kaupunginvaltuutettu, esitti KMV-lehden mielipide-palstalla maanantaina 25. syyskuuta kysymyksiä Jämsän Aterialle. Jämsän Ateria-, Puhtaus- ja tekstiilipalvelut liikelaitoksen liikelaitosjohtaja Mervi Västinen vastasi Koskisen esittämiin kysymyksiin. Onko kuljetuskaluston kokoa kasvatettu, että saadaan kuljetettua enemmän annoksia kerralla? –Kuljetuskaluston kokoa ei ole kasvatettu toimintatapamuutoksen johdosta. Postilla on käytössä normaali oman kalustonsa kierrätys. Paljonko kuljetusreitit ovat pidentyneet, kilometreissä ja ajassa, ja johtuiko ruuan jäähtyminen siitä? –Kuljetusreitit eivät ole juurikaan pidentyneet 2013 jälkeen, jolloin voimaan astui kaupunginhallituksen edellyttämä rakenteellinen uudistus. –Rakenteellinen uudistus koski koko kaupunkia ja näin ollen myös samalla liikelaitostamme. Rakenteellisen uudistuksen myötä siirryimme valmistamaan kaikki ruoat päiväkoteihin, kouluille, vanhuksille mm. palvelutaloihin sekä kotipalveluateriat, yhdessä valmistuskeittiössä, ruokapalvelukeskus Arinassa. –Ruoan jäähtyminen johtuu sekä pitkistä välimatkoista että kuljetusreiteistä, jotka ovat myös keskusta-alueella pitkiä. Paljonko kuljetukset halpenivat, verrattuna siihen, jos ne olisi edelleen hoidettu pienemmällä kuljetuskalustolla? – Kuljetuskustannukset eivät edelleenkään täysin vastaa todellisia kustannuksia. Ruuan hintaan ei siis ole voitu sisällyttää todellisia ruuan kuljetuskustannuksia. –Ruuan hinta on koko Jämsän alueella sama riippumatta toimitusosoitteesta ja todellisista kuljetuskustannuksista. –Kuljetuskaluston kokoa ei ole kasvatettu toimintatapamuutoksen johdosta. Paljonko kuljetusaika lisääntyi? – Kuljetusaika ei ole lisääntynyt. Kuljetusaika ennen muutosta oli klo n. 10–12.30 välillä/ päivä ja nyt muutoksen jälkeen 16.30–18.30 tai 15.30–17.30 välillä/ jakokerta. Kuinka kauan ruoka odotti keittiöllä valmiina, kun käytettiin pienempiä yksiköitä ja missä vaiheessa ruuan lämpö mitattiin? – Ruokapalvelukeskus Arinassa ruokaa jaetaan myös päivittäin sairaalan osastoille ja Jämsänkosken palvelukeskukselle. –Kotipalveluateria jaettiin annospakkauksiin ennen em. kohteita ja se odotti keittiöllä noin tunnin, ennen kuin sitä alettiin jakaa kuljetusliikkeen toimesta kotipalveluateria-asiakkaille.  –Ruokien jaon aikataulutukseen vaikutti se, että ruokia ei voinut viedä kotipalveluasiakkaille liian aikaisin. Lämpötila mitataan juuri ennen jakoa ja se täytti kriteerit. Onko raha ainoa mittari Jämsän Aterialle? –Ei ole. Mihin unohtui inhimillisyys ja se, että ruuan syöjät saisivat lämpimän aterian? – Inhimillisyys ei ole unohtunut. Tavoitteenamme on saada tuotettua ja toimitettua ruoka siten, että se täyttää ruoan tuottamiselle ja toimittamiselle annetut vaatimukset. Vai onko Jämsän Aterialla se ajatus, että hehän ovat vanhoja ja tulevat kunnalle kalliiksi. Unohdetaanko se, että he ovat rakentaneet kuntamme ja maksaneet veronsa, toivoen että heitä arvostettaisiin vanhana? – Tavoitteena on turvata hyvä vanhuus niin, että vanhukset voisivat asua mahdollisimman pitkään kotonaan tutussa elinympäristössä ja saisivat ruoan, joka tuotetaan turvallisesti, ravintoarvot huomioon ottaen ja että ruoka on vaihtelevaa sekä monipuolista. Mitä sitten tapahtuisi, jos nykyiseen keittiöön tulisi joku epidemia tai tuotantoon joku muu katkos? – Poikkeustilanteessa ruoka valmistettaisiin, olosuhteet huomioon ottaen, muissa keittiöissä. Tutkittiinko muiden keittiöiden käyttöönottoa vaihtoehtoina Halli tai Jämsänkoski? Työttömistä maksaa Jämsä Kelalle noin 2,2 miljoonaa euroa vuodessa. – Kyllä tutkittiin ja laskelmat on esitetty valtuustoaloitteeseen vastaamalla. Miten takaatte, että asiakkaat osaavat lämmittää ruuan itse ja että se tulee tapahtumaan, eivätkä ne ruuat jää jääkaappiin tai tule syödyksi kylmänä? – Kotipalveluateriat valmistetaan ja toimitetaan kotipalveluateria-asiakkaille, kuten aikaisemminkin. –Liikelaitoksen tuottamaan palveluun ei ole kuulunut hoivapalvelutehtäviä ennen muutosta tai muutoksen jälkeen. –Vanhusten hoivapalvelutehtävien hoitamisesta vastaa Jämsän Terveys Oy. Paljonko kylmän ruuan tuonti lisää kodinhoitajien työtä ja mitä se lisää tämän sektorin kuluja? – Vanhusten hoivapalvelutehtävistä vastaa Jämsän Terveys Oy. Onko Jämsän Aterialla ajateltu vain omaa hyvinvointia? – Ajattelemme kaikkien asiakkaidemme hyvinvointia tuottamalla heille ateriapalvelua, joka vastaa kunkin asiakasryhmän ravitsemussuosituksia, kotipalveluaterioissa noudatetaan ikääntyneiden ravitsemussuosituksia.