Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Mielipide: Muuttunut kaksoistutkintosysteemi huolestuttaa

On hassua, että kaksi rakennusta, jotka ovat noin sadan metrin päästä toisistaan, eivät ole tekemisissä keskenään. Jämsänkosken ammattikoulu ja Jämsän lukiokin tekevät yhteistyötä, vaikka näiden rakennusten välille kertyy etäisyyttä 8 kilometriä. Nykyään ammattikoulu järjestää itse lukiokurssit ammattikoulun tiloissa kaksoistutkintolaisille, ja ammattikoulun opettajat pitävät nämä tunnit. Nämä kaksoistutkintolaiset kuuluvat Pirkanmaan aikuislukioon, ja ei ole kuin pari vuotta, kun siirryttiin kyseiseen järjestelmään. Enää siis oppilaat eivät opiskele Mäntän lukiossa kuten ennen, vaan kaikki opetus tapahtuu Mäntän seudun koulutuskeskuksessa. Ensinnäkin herää kysymys, miksi muutos tapahtui? Aikaisempina vuosina kaksois- sekä kolmoistutkintolaiset ovat opiskelleet lukiossa sekä että ammattikoulussa, ja tietääkseni systeemi on ollut toimiva. Toiseksi mietin, vastaako ammattikoulun opettajien opetus lukion opettajien opetusta? En epäile, etteikö ammattikoulun opettajilla olisi laadukas koulutus pohjalla, mutta ammattikoulun ja lukion aineiden opettaminen eroaa hyvin paljon toisistaan. Minkä takia tuoda ylipäätänsä ammattikoulun opettajille ylimääräistä työtä, kun on lukio vieressä, jossa opettajat ovat opiskelleet ja erikoistuneet opettamaan heidän omaan osa-alueeseen kuuluvia aineita? Ammattikoulu ei tarjoa aloittaville kaksoistutkintolaisille muita aineita valittavaksi kuin äidinkielen, matematiikan, englannin ja terveystiedon. Kaksoistutkintolaisille ei siis enää nykyään tarjota muita vaihtoehtoja. Heillä ei ole mahdollisuutta valita muita reaaliaineita saatika valita matematiikan sijasta ruotsia. Tai he eivät voi opiskella pitkää matematiikkaa. Mitä sähköasentaja tekee terveystiedolla, kun hän hyötyisi enemmin fysiikasta ja kemiasta? Uskonkin, että kaksoistutkinnon suosio tulee laskemaan tulevaisuudessa, koska enää ei saa itse päättää, mitä aineita haluaisi opiskella, ja se jos mikä vaikuttaa nuoren tulevaisuuteen. Eikä ammattikoulu edes tarjoa kaikkia pakollisia kursseja aineista. Mietin, kuinka nämä oppilaat pärjäävät kirjoituksissa, kun edes päivälukiolainen ei välttämättä pääse kirjoituksista läpi, vaikka tämä kyseinen lukiolainen olisi käynyt kaikki pakolliset kurssit kyseisestä aineesta. Lukion pakollisten kurssien lisäksi on kirjoituksia varten hyvä opiskella syventäviä kursseja, jotka antavat vielä paremmat mahdollisuudet hyviin arvosanoihin kirjoituksissa. Varsinkin, koska tulevaisuudessa ollaan luopumassa korkeakoulujen pääsykokeista ja valinta tulee tapahtumaan ylioppilastodistuksen mukaan, niin olen huolissani näiden kaksoistutkintolaisten tulevaisuudesta. Koska kurssien tarjonta on yksipuolinen, niin tulevaisuudessa korkeakouluihin hakeminenkin on hyvin rajattua. Kaksoistutkinto on oiva vaihtoehto nuorelle. Pystyy samalla opiskelemaan ammatin itsellensä ja samalla saamaan ylioppilas-tutkintotodistuksen. Siksi en ymmärrä, miksi kaksoistutkinto on muuttunut nykyiseen suuntaan. Opiskelu ei vastaa sen tasoa, ja tuntuu, ettei ole väliä, miten kaksoistutkintolaiset selviytyvät ylioppilaskirjoituksista. Olisi hienoa, jos nämä kaksi oppilaitosta tekisivät jälleen yhteistyötä. Uskon, että se innostaisi jatkossa enemmän nuoria tekemään kaksoistutkintoa. Asiasta pitäisi keskustella ja tehdä muutoksia, sillä onhan kuitenkin kyse nuorista ja heidän tulevaisuudestaan. Ex-kaksoistutkinto-opiskelija