Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Mielipide: Turhaa hehkutusta junavuoroista

MIELIPIDE En voi olla oikein samaa mieltä kansanedustaja Arto Pirttilahden kanssa, kun hänen mukaansa ( KMV-lehti 21. joulukuuta) Vilppulan aamu- ja iltajunan jatko Seinäjoelle on tärkeä parannus alueemme junaliikenteelle. Lausuma tuntuu enemmän VR:n ja Liikenne- ja viestintäministeriön propagandalta kuin alueemme asioita ajavan henkilön omalta mielipiteeltä. Nämä Seinäjoen vuorothan olivat kulussa reilut kymmenen vuotta sitten, mutta ne supistettiin ensin lähtemään Haapamäeltä ja sittemmin Vilppulasta olemattoman vähäisen matkustajamäärän takia. VR mainostaa vuoroja vaihdottomana yhteytenä Tampereelta Ähtärin Eläinpuistoon. Sitähän ne kieltämättä ovat, mutta näillä vuoroilla siellä ei yöpymättä vierailla. Eläinpuiston saavutettavuutta sekä Tampereen, Jyväskylän että Seinäjoen suunnasta parantaisi ratkaisevasti lakkautetun kolmannen junaparin palauttaminen Jyväskylän ja Seinäjoen välille entisin aikatauluin ja vaihtoyhteyksin. Tämä jää ainakin tässä vaiheessa haaveeksi. Hieman enemmän perää on VR:n pyrkimyksessä parantaa yhteyksiä pääkaupunkiseudulle. Junavuorojen jatko on selkeä parannus Alavuden ja Ähtärin huonoihin yhteyksiin Tampereen ja Helsingin suuntaan. Nähtäväksi jää, paljonko aamun- ja illanvirkkuja matkustajia juniin lopulta tulee. Henkilöliikenteen pilottihankkeesta uutisoitiin KMV-lehdessä jo syksyllä. Aikaisemmassa jutussa tuotiin mielestäni varsin voimakkaasti esille mahdollisuus, että Tampereen joukkoliikenneviranomainen voisi jatkossa järjestää myös Tampereen ja Keuruun välisen junaliikenteen. Tarkoittaisiko tämä käytännössä sitä, että kunnat rahoittavat koko liikenteen? Jos näin on, niin tuskinpa Tampereen joukkoliikennelautakunnan nykyiset jäsenkunnat yksin kustantavat liikennettä Keuruulle asti, vaan myös Juupajoki, Mänttä-Vilppula ja Keuruu joutuvat keventämään kukkaroaan. Rahakysymys on myös Pirttilahden mainitsema, vuosien varrella moneen kertaan keskusteltu matkustajajunaliikenteen ulottaminen Mänttään. Ennen kuin liikenne voisi alkaa, Mäntän radalle pitää rakentaa kulunvalvonta ja liikenteelle on löydyttävä maksaja. Kansanedustaja Pirttilahden mukaan on tärkeää, että Mänttään suuntaavat taideturistit pääsevät perille. Niinhän he pääsevät jo nyt, Serlachius-bussilla museon pihaan asti. Kiskobussiliikenne Mänttään tietäisi todennäköisesti loppua Serlachius-bussiliikennöinnille nykymuodossaan, samoin kuin jokuselle muullekin bussivuorolle. Liikenne- ja viestintäministeriö on varmasti ilolla edistämässä erilaisia pilotteja ym. hankkeita, joilla joukkoliikenteen rahoitusvastuuta siirretään pois valtiolta. Kuntapäättäjien on hyvä ryhtyä jo tässä vaiheessa pohtimaan, kuinka suurella rahasummalla olisivat alueemme joukkoliikennettä jatkossa valmiita tukemaan. Lipputulojen varassa toimiva junaliikenne jää näillä matkustajamäärillä haaveeksi.