Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Kolumni: Matkailun trendit suosivat suomalaista

Mänttä-Vilppulan kaupunginvaltuusto teki viime kaudellaan päätöksen, jonka mukaan valmistellaan hakua Euroopan vuoden 2026 kulttuuripääkaupungiksi. Kun sekä kaupunginjohtaja että kulttuurijohtaja vaihtuvat lähikuukausina, asiaa pyöritellään varmaan vielä moneen suuntaan. Toivottavasti taidekaupunki-imagoa vahvistetaan ja kulttuurimatkailun eteen tehtyä työtä jatketaan joka tapauksessa. Suomen matkailua maailmalla edistää Visit Finland -niminen organisaatio, joka tutkii tuntosarvet herkkinä matkailun vetovoimatekijöitä. Sen mukaan Suomen päämarkkinat löytyvät Brittein saarilta, Saksasta, Kiinasta ja Japanista. Yksi tärkeimmistä syistä Suomen valitsemiseen on halu tutustua paikalliseen kulttuuriin ja elämäntapaan. Täällä vetoavat aitous ja idyllisyys, rauhallisuus ja hiljaisuus sekä tietenkin turvallisuus. Turistit kaipaavat persoonallisia ja nykyaikaisia majoituskohteita. Matkailijoita kiinnostaa paikallinen historia. Tänä vuonna Mänttä-Vilppulalla on hieno tilaisuus vetää väkeä Vilppulankosken rannalle eläytymään sadan vuoden takaisiin sisällissodan taistelupaikkoihin. Pari infotaulua maisemassa jo onkin. Taistelulinjoja havainnollistava vitriinikin löytynee vielä kunnantalolta. Ajatella, jos panssarijunalla voisi kulkea koko sota-ajan Vilppulan ja Lylyn väliä. Pelin tai johdetun elämyskierroksen välityksellä voisi valita joko punaisen tai valkoisen puolen, ja päätyä joko Helsingin toukokuiseen paraatiin tai Lappeenrannan teloituspaikoille. Keväällä 2015 kuraattorimme Anssi Kasitonni kertoi Facebook-päivityksessä unestaan, jonka kautta maailmankuulu näyttelijä Lucy Liu päätyi osaksi Kuvataideviikkojen ohjelmistoa. Näyttely rikkoi aikaisemman kävijäennätyksen neljällätuhannella. Lapin matkailu on saanut aivan uuden, valtavan markkina-alueen Intian kuuluisimman kriketinpelaajan vaimon julkaistua kuvan parin häämatkalta huurteisen luonnon keskeltä. Kuvaa on katsonut ja siitä tykännyt jo yli 3 miljoonaa ihmistä. Meillä on Visit Finland, mutta on myös uusi Milleniaali-sukupolvi, joka etsii seikkailunsa ja käyntikohteensa aivan yllättävistä kulttuurisista suunnista, vetoavan tarinan avustamana. "Panssarijuna kulkisi koko sota-ajan Vilppulan ja Lylyn väliä."