Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Mielipide: Kulkee kulkee

Antti Tuominen (KMV 8.1.2018) arvioi, että Vilppula-Seinäjoki radan henkilöjunaliikenteen parantamista on turhaan hehkutettu. Hienoa, että on erilaisia näkemyksiä, sen kautta asioihin saadaan myös ratkaisuja. KMV-lehdessä 21.12. julkaistussa haastattelussani ei ollut kaikkia taustoja siitä, miksi iloitsen junayhteyksien parantumisesta. Pari vuotta sitten koko henkilöjunaliikenne Tampere-Keuruu välillä oli lakkautusuhan alla, kun valtion ostopalvelurahoitus loppui. Neuvotteluiden ja ministeriön päätösten jälkeen junat saatiin kulkemaan VR:n velvoiteliikennerahoituksella, kuitenkin typistettynä. Mänttä-Vilppula, Juupajoki ja Orivesi olivat aktiivisia ja rahoittivat noin puolen vuoden ajan kuntarahoituksella lisäjunavuoroja. Tämä oli ratkaisevaa, jotta myöhemmin ministeriön ja VR:n päätöksellä junavuorot saatiin jälleen nykytasolla VR:n velvoiterahoituksen piiriin. Tällä hetkellä kunnat eivät siis maksa henkilöjunaliikenteestä. Nyt saatu ostopalvelurahoitus junavuoroille Vilppulasta Seinäjoelle vahvistaa liikenteen säilymistä myös Vilppula-Tampere välillä. Nykyisiä junayhteyksiä on syytä mainostaa, jotta mahdollisimman moni niitä myös käyttäisi. Käytöllä on merkitystä toimijan talouteen ja tilastoihin, jotka vaikuttavat seuraavien vuosien valtionrahoitukseen. Töitä on tehty nykytilanteen saavuttamiseksi. Kahden vuoden päästä VR:n henkilöliikennesopimus on taas katkolla. Samaan vaiheeseen liittyvät henkilöjunaliikenteen kilpailuttaminen ja maakuntauudistus, jolloin kaikki on avoinna, niin toimijat kuin velvoiteliikenne- ja ostopalvelurahoituksetkin. Ostopalvelurahoituksen piiriin on tulossa uusia junareittejä niin Keski-Suomessa kuin eteläisessä ja itäisessä Suomessakin. Kilpailu rahoituksesta tulee olemaan kova ja siitäkin päätökset tehdään poliittisesti. Oman alueemme on oltava aktiivisesti mukana erilaisissa pilottihankkeissa, jotta valtionrahoitus jatkossa turvattaisiin. Olen samaa mieltä, että mitä vähemmän kuntarahaa tarvitsee käyttää, sen parempi. Kuntien ja maakunnan rahoitusta ei voi kuitenkaan täysin poissulkea vaihtoehtona. Jatkossa maakunnat tulevat olemaan vastuussa joukkoliikenteen järjestämisestä ja osaltaan myös rahoituksesta. Tässä on oltava tarkkana, että maakunnan reuna-alueet huomioidaan. Henkilöjunaliikenne Mänttään on ollut esillä yli kymmenen vuotta. Sen kustannukset opastinlaitteisiin ja asemarakenteisiin ovat noin 1,5 miljoonaa euroa. Asema on mukana kaupungin suunnitelmissa ja ulkopuolista rahoitusta etsitään. Asema vahvistaisi kaupungin matkailua, pendelöintiä ja opiskelijaliikennettä sekä junaliikenteen säilymistä. Pienistäkin positiivisista asioista on syytä iloita. Alueeltamme on valitettavasti vähennetty isolla kädellä valtion rahoittamia palveluita ja toimintoja. Pienikin saanto takaisinpäin on kotiin päin. Arto Pirttilahti kansanedustaja (kesk)