Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Kipeytyvätkö hartiat, puutuuko peffa? Katso tästä Katrin vinkit istumatyöläisen helppoon taukojumppaan

Istumatyötä tekevälle jumiutuneet hartiat, arka alaselkä ja kireät koivet ovat tuttua kauraa. Mitä olisi tehtävissä, että paikat pysyvät vetreinä? Terveysliikuntakoordinaattori Katri Mannisella on kerrottavaan hyviä uutisia. Tuntien hikijumppaa työpäivän jälkeen ei enää vaadita, vaan nykysuositusten mukaan parin minuutin jumppa muutaman kerran päivässä ajaa asiansa paremmin kuin hyvin. –Ihminen ei saisi istua päivän aikana kuin kaikkiaan 8 tuntia, ja tähän pitäisi laskea myös autossa, sohvalla tai ruokapöydän ääressä istutut minuutit. Myöskään tuntikausien seisominen ei ole hyväksi, vaan olisi tärkeää, että päivään kuuluu monipuolisesti erilaisia liikkeitä ja asentoja. Jos istumatyöläinen olisi oikein reipas, hän nousisi tuolistaan jaloittelemaan puolen tunnin välein. Jos työpaikalta löytyy portaat, niitä kannattaa hyödyntää. Pari kertaa ylös ja alas riittää lonkankoukistajille, jotka tahtovat istuessa mukautua väärään asentoon. –Ihminen istuu yleensä 90 asteen kulmassa, vaikka luonnollisempi asento olisi 60 asteen kulma. Satulatuoli ja jumppapallo ovat tähän omiaan, jos sellaisia sattuu työpaikalla olemaan. Jollei työpaikan varusteihin kuulu pallot eivätkä portaat, ei hätä ole tämän näköinen. Veren saa kyllä kiertämään ja paikat vetreytymään ihan omalla työpisteelläkin, etenkin näillä helpoilla vinkeillä. Varaa siis pari minuuttia aikaa, ja toista nämä liikkeet muutamaan kertaan. 1. Olkapään pyöritys. Ojenna käsi eteen ja ala pyörittää olkapäätä ylös ja taakse. Pidä muu kroppa paikallaan, ja keskity siihen, että olkapää tekee pyöreää liikettä. Tee muutama kierros eteen ja muutama taakse, ja toista sama toisella kädellä. 2. Rintarangan avaus. Erityisesti tietokoneella töitä tekevien tulee muistaa vastakkaisliike, joka avaa lysyyn painuneen rangan. Seiso tai istu suorassa ja ojenna molemmat kädet taakse noin hartiakorkeudelta. Venytä hetki, ja rutista ne sitten eteen kuin halaisit itseäsi. Toista hitaasti ja rauhallisesti muutaman kerran. 3. Kyykky. Nouse seisomaan hartioiden levyiseen haara-asentoon ja rutista kädet nyrkkiin. Mene kyykkyyn selkä suorana ja ojenna samalla sormet suoriksi. Tämä liike avaa lantiota ja jalkojen lihaksia, mutta vetreyttää myös sormia ja ranteita. Seisoessasi voit myös venytellä kylkilihaksiasi, Seiso suorana, ja kallista vartaloa lantion kohdalta muutaman kerran hitaasti puolelta toiselle. 4. Niska ja hartiat. Jos painat leuan rintaan ja liikutat päätäsi hitaasti puolelta toiselle, saat veren kiertämään. Jos taas pidät pääsi suorassa ja käännät sitä hitaasti puolelta toiselle, niin pitkälle kuin suinkin saat, saat niskan ja hartioiden lihaksia venytettyä. Toista liike muutaman kerran hyvin hitaasti ja rauhallisesti.