Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Haaveiletko uudesta töllöstä? Kuluttajan mukaan uutuustelevision hinta romahtaa häkellyttävän nopeasti

Uutuustelevision ostaminen ei välttämättä kannata, jos haluaa säästää rahaa, selviää Kuluttaja-lehden tekemästä testistä. Television hinta voi laskea kymmenillä prosenteilla vain muutaman kuukauden aikana. Kuluttaja testasi 115 erihintaista ja -kokoista televisiota ja selvitti samalla niiden hinnanmuutoksia. Testivoittajaksi selviytyi LG:n OLED 55B7V, jonka hinta putosi reilussa puolessa vuodessa peräti 57 prosenttia. Myös muiden Kuluttaja-lehden esittelemien televisioiden hinnat romahtivat 21–44 prosenttia myyntiin tulon jälkeisten kuukausien aikana. Lehden esittelemistä televisioista kahden Sony-television hinnat laskivat lähes 40 prosenttia huhtikuusta joulukuuhun, Philipsin television hinta 44 prosenttia toukokuusta joulukuuhun ja Panasonicin television hinta 34 prosenttia heinäkuusta joulukuuhun. Gigantin myyntipäällikkö Johannes Päivänsalon mukaan nopeaa hinnanlaskua selittää se, että televisiomalleja tulee jatkuvasti uusia. –Kun uusi malli tulee markkinoille, vanhemman hintataso luonnollisesti alenee. Yleensä uusi teknologia säilyttää hintansa pidempään, koska suunnittelun ja valmistuksen kustannukset ovat suuremmat kuin jo pitkään markkinoilla olleilla tuotteilla, kertoo Päivänsalo. Päivänsalo pitää 57 prosentin hinnanlaskua suurena romahduksena, mutta yleisesti hintakehitystä on hänen mukaansa vaikea ennustaa, sillä hinta määräytyy pitkälti markkinoiden kysynnän mukaan. Kuluttajille hinta ei useinkaan ole ensisijainen ostokriteeri. –En ole havainnut sellaista ilmiötä, että kuluttajat jäisivät odottamaan hinnan romahtamista ennen uutuustelevision ostoa. Usein kuluttajat ajattelevat hintaa enemmän omia tarpeita: televisiolta halutaan tiettyjä ominaisuuksia. Toki siinä hetkessä on luontevaa vertailla malleja, joilla on samat ominaisuudet, Päivänsalo sanoo.