Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Neuvoja ja apua oikeiden palveluiden löytämiseen

Erilaisten palvelukokonaisuuksien löytäminen on monesti haastavaa, kun ei oikein tiedä, mitä on tarjolla ja kenelle palvelu on suunnattu. Näihin ongelmiin pyritään vastaamaan Mäntänvuoren Terveyden Lähitorilla. Palveluohjaaja Anette Karvisen tehtävänä on neuvoa ja auttaa kuntalaisia löytämään oikeat palvelut. –Tämä on ennaltaehkäisevää työtä, jolla parannetaan muun muassa ikäihmisten kotona pärjäämistä. Vaikka valtaosa asiakkaistani on ikäihmisiä, on palvelu tarkoitettu kaiken ikäisille, Karvinen kertoo. Lähitorilta saa neuvoja muun muassa etuisuusasioissa, lomakkeiden täyttämisessä, paikkakunnan tarjoamista palveluista sekä tukipalveluiden hakemusten kanssa. Sen lisäksi Karvinen neuvoo esimerkiksi asuntohakemuksissa ja asuinalueen valinnassa. –Jos ikäihminen esimerkiksi on muuttamassa tänne jostain muualta, voi minuun olla yhteydessä ja katsomme yhdessä, mikä asuinalue on esimerkiksi asiakkaalle sopivan etäisyyden päässä hänen tarvitsemistaan palveluista, Karvinen kertoo. Karvinen tekee myös yksilöllisiä palvelutarpeen arviointeja, joissa määritetään asiakkaan yksilölliset palvelutarpeet ja valitaan niiden kanssa yhteensopivat palvelut. Palveluohjaajan voi ottaa yhteyttä myös asiakkaan läheiset. –Olen työskennellyt kotihoidossa, missä olin viimeksi vastaavana hoitajana. Siitä työstä siirryin nyt palveluohjaajaksi. Palvelut, joita meillä on tarjolla, ovat tulleet kotipalvelutyön kautta varsin tutuiksi, Karvinen kertoo. Vuoden alusta asti toiminnassa ollut Lähitori palvelee asiakkaita kolmena päivänä viikossa, maanantaina, tiistaina ja perjantaina kello 9–12 Sarapihassa SPR:n kahvilan vieressä. Keskiviikkoisin Lähitori on avoinna Vilppulan Palvelukeskuksessa kello 9–11 ja torstaisin Juupajoen terveysasemalla kello 12–15.30. Karvinen palvelee asiakkaita Mäntässä ja Vilppulassa ja Jaana Uotila Juupajoella. –Muina aikoina teen sitten kotikäyntejä asiakkaiden luokse, Karvinen selventää. Lähitorille on Karvisen mukaan ollut kysyntää ja se on otettu hyvin vastaan. Moni Lähitorin avajaisissakin käynyt kiittelee siitä, että nyt on yksi numero, josta varmasti saa apua ja asioita eteenpäin. Karvinen toteaakin, että monelle ikäihmisille tiedon etsiminen onkin juuri se pahin kompastuskivi. –Tämä on todella hyvä juttu. Vanhusneuvosto on tehnyt tällaisesta vastaavasta palvelusta aloitteen kaupunginvaltuustolle jo vuonna 2005 ja hetken aikaa neuvoja olikin tarjolla, mutta sitten se loppui, kertovat Ada Juvonen ja Ritva Anttila . –Nyt otamme tämän ilolla vastaan.