Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Opinto-ohjaajille oppia muutoksesta

Ammatillisen koulutuksen uudistuminen näkyy tänä keväänä vahvana myös peruskouluissa. Kevään yhteishaku peruskoulun jälkeiseen koulutukseen alkaa 20. helmikuuta, joten yhdeksäsluokkalaiset pohtivat parhaillaan opinto-ohjaajiensa kanssa tulevia opinahjojaan. Sastamalan koulutuskuntayhtymän Mäntän seudun koulutuskeskus järjesti lähialueen koulujen opinto-ohjaajille, opo-tilaisuuden osana valtakunnallista tapahtumaa. Tilaisuudessa käytiin läpi ammatillisen koulutuksen muutoksia ja vaikutuksia opiskelijalle. –Opiskelijalle uudistus tarkoittaa aiempaa yksilöllisempiä opintopolkuja ja joustavuutta. Myös tutkintojen valinnaisuus lisääntyy ja oppimisympäristöt monipuolistuvat, kiteyttää Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKEn toimitusjohtaja Petri Lempinen valtakunnallisessa webinaarissa. Mäntän seudun koulutuskeskuksella (MSKK) opo-tilaisuuteen osallistuivat Juupajoen koulukeskuksen opinto-ohjaaja Timo Savolainen , Koskelan yläkoulun ja Mäntän lukion opinto-ohjaaja Johanna Rintapää , Keuruun aikuiskoulutuksen opinto-ohjaaja Kaija Yrjänä , Keuruun peruskoulujen opinto-ohjaaja Marjo Juutinen , Keuruun lukion opinto-ohjaaja Helena Puukka ja Haapamäen yhteiskoulun opinto-ohjaaja Maarit Lampinen . Tilaisuudessa heräsi kysymyksiä esimerkiksi lukion jälkeisen ammatillisen koulutuksen pituudesta ja olemassa olevan työkokemuksen hyväksi lukemisesta opintoihin. Opoja kiinnosti se, että millainen työkokemus opintoihin hyväksytään ja miten oppisopimusta voidaan hyödyntää opinnoissa. –Kesätyön tekeminen oppisopimuksella ei ollut aiemmin mahdollista. Muutos antaa opiskelijalle mahdollisuuden ansaita rahaa ja samalla edistyä opinnoissaan, Lempinen toteaa. –Nähtäväksi jää lisääntyykö oppisopimuksen käyttö meillä, lisää MSKK:n rehtori Arto Pylvänäinen . Uudistuksen myötä opiskelijan aiempi osaaminen tai harrastus huomioidaan myös opinnoissa. MSKK:n opinto-ohjaaja Anne Ojalehto toteaa, että nuoren kannattaa aina tuoda oma osaamisensa esille, vaikka se itsestä tuntuisi vähäpätöiseltä. –Kannattaa kysyä ja tuoda todistus tekemästään työstä. Sen avulla voidaan selvittää, onko työ ollut opiskeltavaan ammattiin liittyvää ja voisiko sen sisällyttää opintoihin, Ojalehto kertoo. Ammatillisen koulutuksen uudistumista on paikallisesti esitelty aiemminkin. Mänttä-Vilppulassa kaikki yhdeksäsluokkalaiset käyvät muun muassa ammattipäivässä, missä tutustutaan MSKK:n tarjontaan ja ammatilliseen koulutukseen. Nyt valtakunnallisen opoille suunnatun tapahtuman yhteydessä nostettiin esille uusia työkaluja, jotka auttavat opoja nuorten ohjaamisessa. Näistä esimerkkinä on Väylät Auki -verkkosivusto, jossa nuori voi tutustua erilaisiin opintopolkuihin. Sivustolla omia opintopolkujaan esittelevät Arman Alizad ja Pipsa Hurmerinta . Sen lisäksi yhteistyötä sivuston kanssa tekevät myös nuorten suosiossa olevat tubettajat. Jatko-opintoja miettivän oppilaan ja hänen oponsa tukena on myös kunkoululoppuu.fi -verkkosivusto, jossa voi tehdä testejä tai tutustua erilaisiin opiskelu- tai työvaihtoehtoihin. Sivustolta löytyy myös neuvoja ja tietoa niin vanhemmille kuin opoillekin nuoren tukemiseen. –Moni yhdeksäsluokkalainen vaatii hyvin paljon ohjausta jatko-koulutuspaikkaa miettiessään, toteaa Koskelan yläkoulun ja Mäntän lukion opinto-ohjaaja Johanna Rintapää.