Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Kaavioista syntyy uusi ihminen

Torinossa syntynyt Claudio Beorchia on viettänyt elämänsä Pohjois-Italian aaltoilevissa maisemissa. Taiteessaan hän on tällä hetkellä kuitenkin keskittynyt muun muassa niinkin proosallisiin ilmiöihin kuin graafisiin talouskaavioihin. Trevison kaupungissa asuva Claudio Beorchia (1979) on opiskellut Venetsian yliopistossa suunnittelua ja kuvataiteita. Suunnittelun alalta hän on suorittanut tohtorin tutkinnon, joka keskittyi digitaaliseen julkaisemiseen. Lisäksi hän on opiskellut uuden mediataiteen tekniikoita Milanossa. –Väitöskirjani käsittelee nimenomaan taidekirjojen julkaisemista. Minusta painettu kirja on, ainakin toistaiseksi, parempi kuin digitaalinen, joka painiskelee vielä monien vaikeuksien kanssa. Esimerkiksi värit vaihtelevat paljon digitaalisissa julkaisuissa, mikä on ongelmallista taiteen kannalta. "Uskon että painettu kirja pysyy vielä vuosikymmeniä" Beorchian mukaan painetun ja digitaalisen vastaanotossakin on eroja. Niiden suunnat ovat kokijalle vastakkaiset. Digitaalinen on monimuotoista, ja se puskee lukijan syliin. Painetun omaksuminen on hitaampaa, ja se imee lukijaansa itseensä. –Uskon että painettu kirja pysyy vielä vuosikymmeniä, se haastaa kognitiivisia alueita ja on siten tehokkaampi asioita omaksuttaessa. Siihen on helpompi keskittyä. Mäntässä Beorchia valmistelee näyttelyä, jossa lähtökohtana on lehtien taloussivuilta leikatut graafiset kaaviot. Hän näkee niissä ihmisen kannalta paljon ongelmia, jopa vaaroja. –Grafiikoilla on tietysti helppo selittää ja kuvailla asioita, mutta ne eivät millään voi tuoda esiin koko ihmisyyttä niiden takana. Meistä on tulossa numeroita ja graafisia muotoja, syntyy uusi ihminen, Homo Infographicus. Se on myös Aleksanterin linnassa nähtävän näyttelyn nimi. Nähtävässä kokonaisuudessa on kolme osaa. Ensimmäisessä projektissa on kollaaseja, jotka Beorchia on tehnyt taloussivujen käyristä. Paperille on syntynyt ihmishahmoja, joissa on mukana myös ironiaa. Ennen kaikkea hänen tarkoituksensa on kuitenkin murtaa kaavioiden kylmä ja eloton pinta sekä kaivaa niiden takaa elävä ihminen. Ihmisaiheet hän on keräillyt muun muassa kuuluisista valokuvista ja maalauksista. Joukossa on myös suomalaisille tuttu Hugo Simbergin aihe. –Uskon, että graafisten kuvioiden käyttö on tarkoituksellista politiikan ja talouden päätöksenteossa. Niillä on helppo hämätä ja peittää päätösten todelliset vaikutukset. Näyttelyn toisen projektin muodot tulevat samoista lähteistä. Taloussivujen esityksissä usein esiintyvät pylväät ovat siirtyneet Beorchian taiteeseen puuveistosten ja digitaalisten piirustusten muodossa. –Ne ovat hyvin pelkistetyssä muodossa olevia ihmisfiguureja yksilöinä ja ryhminä. Kolmas projekti on video, jonka Beorchia kuvasi Yhdysvalloissa auton peruutuskameralla. Hän nosti takaluukun auki ja peruutteli parkkialueella, jolloin kamera kuvasi hieman epätodellista kuvaa taivaasta. –On mielenkiintoista, että peruutuskamerankin näkymässä on samantapaisia graafisia merkkejä kuin talouskäyrissä. Beorchialla on suunnittelijan tausta. Hän on taiteessaan impulsiivinen ja haluaa yhdistellä erilaisia asioita löytääkseen jotain uutta. Siksi hänen tekniikkansa ovat hyvin moninaiset ja luovat. –Ihmettelen, miten esimerkiksi pelkällä maalaamisella joku voi hahmottaa koko tämän ympärillä muuttuvan maailman. Claudio Beorchian näyttely Homo Infographicus on esillä Aleksanterin linnassa 20.–25.2. klo 11–18, esittely 23.2. klo 16–18. Näyttely on kaikille avoin ja siihen on vapaa pääsy.