Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Mielipide: IC-junia Haapamäen radoille?

Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) asettaman Haapamäen ratojen raideliikenteen pilottityöryhmän valitseman konsulttiyhtiön työn on määrä tulla työryhmän käsittelyyn 14. helmikuuta 2018 LVM:ssä olevassa kokouksessa. Olen osaltani valmistellut esitystä sekä konsultille että kyseiselle kokoukselle edellä mainittujen ratojen ylimaakunnallisen henkilöjunaliikenteen lisäämiseksi valtakunnan liikenneverkkoon liittyen eri seutukuntien sekä Taidekaupungin (Mänttä-Vilppula) ja "Pandakaupungin", Ähtärin yhteisten tarpeiden näkökulmista. Näen perusasiaksi , että junaliikenne hoidetaan yhtäjaksoisesti reittiä Tampere–Vilppula–Haapamäki–Ähtäri–-Seinäjoki samoilla junapareilla, joihin liittyvät Haapamäen risteysasemalla vaihtoyhteydet Jyväskylään ja Jyväskylästä jokaisen junan osalta. Matka Tampereelta Haapamäen kautta Eläinpuisto Zoohon on vain 157 kilometriä, kun puolestaan reitti Seinäjoen kautta olisi 82 kilometriä enemmän, eli 239 kilometriä. Haapamäen reitti Tampereelta Haapamäen kautta Eläinpuisto-Zoohon on myös noin 45 minuuttia nopeampi riippuen Seinäjoen junanvaihdon viemästä ajasta. Näen tarpeelliseksi saada liikenteeseen nykyisten (kolme junaparia) kiskobussien lisäksi kaksi IC-junaparia päiväajoille reitille Tampere–Haapamäki–Seinäjoki ja takaisin Seinäjoelta Haapamäen kautta Tampereelle. Tällöin olisi liikenteessä viisi junaparia, joista kaksi laadukkaita IC-junia ravintolavaunu- tai minibistrokärrypalveluin. Nämä tarjoaisivat hyvät junaliikenneyhteydet ulkomaiden lennoilta tuleville ja kotimaan matkailiojille sekä muille junien käyttäjille. Näin Taidekaupunki ja "Pandakaupunki" tulisivat myös keskinäiseen vuorovaikutukseen Haapamäen kautta Keuruun ja Petäjäveden eri matkailukohteisiin myös Jyväskylän yhteyksin. Kaikkiin kohteisiin pääsisi junalla kolmesta suunnasta ja myös paluusuuntia olisi kolme tarjolla. Tämä lisäisi tuntuvasti keskinäistä synergiaa ja aivan toisissa mittasuhteissa, kuin ajatukset hoitaa liikennettä vain pelkästään "pistoraideliikenteenä" kohteisiin ja takaisin. IC-junat tarvitsevat radoillamme dieselveturivedon ja vaunujen sähkön luomiseksi aggregaattivaunun. Täällä voitaisiin menetellä kuten Oulu–Rovaniemi-liikenteessäkin pääosin nyt tehdään, eli kahden IC-matkustajavaunun liikenteellä. Vaihtoehto olisi myös palauttaa veturivetoisia sinisiä junia "Express-junina" radoillemme matkailukohteitten tunnuksin ja nämä toimisivat ilman aggregaattivaunujakin, koska vaunut tuottavat liikenteessä tarvitsemansa sähkön. Mitä liikennettä on mahdollista saada tulevaksi kesäksi, ratkaistaan lähiaikoina. Katson myös vuoteen 2019, jotain saataneen jo tälle vuodellekin. Esittämilläni ratkaisuilla aikatauluihin ja muuhun juna- ja lentoliikenteeseen sovitettuina voisi myös nykyistä paremmin kansainvälisesti markkinoida ainutlaatuisia ratojemme vaikutuspiiristä löytyviä matkailukohteita. Erityisesti Kiinasta tiedän odotettavan suuria matkailijamääriä jo nyt. Lauri Oinonen "IC-junat tarvitsevat radoillamme dieselveturivedon ja vaunujen sähkön luomiseksi aggregaattivaunun."