Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Auton akku voi hyytyä, jos pakkanen laskee alle kriittisen rajan – toimi näin, jos haluat välttyä yllätyksiltä

Viikonlopuksi ja hiihtolomaviikoksi on luvassa hyytäviä kelejä. Autoille ne tarkoittavat hiipuvia akkuja. –Vilkasta on jo nyt, kahdelle miehelle täysi tohina päällä, Tarmo Naukkarinen ja Mika Takkunen tamperelaisesta Akkupojat Oy:stä kertovat. Kuumin sesonki voi vielä olla edessä. Nyt nimittäin ollaan juuri sillä pakkasrajalla, joka alkaa koetella akkuja toden teolla. Kun pakkanen kiristyy alle 18 asteen, uudenkin akun teho laskee helposti 40 prosenttia. Kun miinusasteita on 30, akku kykenee luovuttamaan varauksestaan jopa vain neljänneksen kesäkeleihin verrattuna. Mikäli akku vetelee jo valmiiksi viimeisiään, pakkanen hyydyttää sen täysin. Tarkistus kannattaa –Jos akun kunto on jäänyt syksyllä tarkistamatta, se kannattaa tehdä nyt, varsinkin jos edessä on pidempi automatka, kenttäpäällikkö Tero Hartikainen Autoliitosta kehottaa. Akun kunto, varaustaso ja laturin toiminta voidaan tarkistaa autohuollossa tai akkuliikkeessä. Mittaukset kertovat suoraan, onko akussa vielä elämää vai tarvitseeko auton "sydänsiirron". –Pakkanen vaikuttaa akkuun kuin mihin tahansa virtalähteeseen ja patteriin. –Akun jännite laskee ja sen kyky ottaa vastaan latausvirtaa heikkenee, vaikka auton laturi toimisi täysin normaalisti. Akkuvirtaa kuluu Akun eliniäksi lasketaan 2–5 vuotta, auton käytöstä ja ajo-olosuhteista riippuen. Akkua rasittavat pakkasten lisäksi auton yhä monipuolisemmat sähkölaitteet kuten istuin- ja lasinlämmittimet sekä erityisesti dieselautojen polttoainetoimiset lisälämmittimet. Esimerkiksi tavallinen takalasinlämmitin on varsinainen virtasyöppö, jos se laitetaan päälle syksyllä ja sammutetaan vasta keväällä. Yleensä auto varoittaa akkuongelmista, kun käynnistykset pitkittyvät ja hidastuvat. Jos ongelmiin ei reagoi ajoissa, jonakin kylmänä aamuna auto ei enää starttaa lainkaan. Eräissä uusissa automalleissa akun varaustilan voi tarkistaa prosenttilukuna monitoiminäytöltä. Ohjeet ajotietokoneen teknisten valikkojen selaamiseen löytyvät auton käyttöoppaasta. Tunnin ajo riittää Akku pysyy voimissaan varmimmin, kun autolla ajetaan riittävästi. Pakkaskaudella se tarkoittaa vähintään tunnin mittaista lenkkiä pari kertaa viikossa. –Jos ajetaan jatkuvasti alle puolta tuntia tai vielä lyhyempiä matkoja, akkuvirta rupeaa loppumaan, Hartikainen varoittaa. Iso osa autoilijoista ajaa työ- ja asiointimatkoja 30–40 kilometriä päivässä. Akun hyvinvoinnille se on liian vähän. Autoon voi asennuttaa ylläpitolaturin, joka kytketään samaan järjestelmään lohkolämmittimen kanssa. Kun autoa esilämmitetään, akkukin latautuu samalla. Saatavana on myös akkulämmittimiä, jotka nopeuttavat akun varautumista ajon aikana. Samalla akun käyttöikä pitenee ja käynnistykset helpottuvat talvikeleissä. Varmista, että akku on kunnolla kiinnitetty. Pidä akku kuivana ja puhtaana liasta ja kurasta. Poista hapettumat akun navoista ja kaapelikengistä. Huono kosketus aiheuttaa jännitehäviöitä ja heikentää käynnistyskykyä. Nykyisiä suljettuja akkuja ei tarvitse välillä täyttää akkunesteellä. Jos 12 voltin akun jännite on pienempi kuin 12,4 V, akku on varattava. Jos moottori ei käynnisty välittömästi, anna akun levätä puolisen minuuttia ennen uutta yritystä. Jos autoa tai venettä ei käytetä moneen kuukauteen, akun kaapelit on irrotettava. Lähteet: Autoliitto, Akkukellari