Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Kuoreveden koululla digitti

Kuoreveden koulun Koulussa Digittää -hankkeeseen oli saapunut noin 40 Jyväskylän yliopiston opettajakoulutuslaitoksen opiskelijaa ja heidän ohjaajansa. Tällä viikolla alkuviikosta tapahtuneen kolmipäiväisen "koulunvaltauksen" aikana opettajaopiskelijat suorittivat omia opintojaan oppilaiden ohjaajina. Näin Kuoreveden koulun opettajat saivat mahdollisuuden kouluttautua omissa työpajoissaan digitaalisissa taidoissa. Oppilaat puolestaan oli jaettu mediatiimiin ja eri maihin. Maiden työpajoissa toteutettiin erilaisia ilmiöpohjaisia työpajoja, jotka liittyivät eri maihin ja luonnonilmiöihin. –Uusi opetussuunnitelma edellyttää katsomaan asioita ilmiöinä, ei enää vain yhden oppiaineen näkökulmasta, vaan tarkastelemaan asiaa usealta eri kannalta, kertoo Minna Kinnunen , Kuoreveden koulun rehtori. On vuosi 2040 Lähtökohtaideana oli se, että on vuosi 2040 ja ilmastonmuutos on saanut vedenpinnan nousemaan. Eri maat yrittävät keksiä ratkaisuja, joilla ilmastonmuutosta voitaisiin hillitä. Aiheeseen sopivaksi katsottuja maita olivat: Grönlanti, Etelä-Afrikka, Alankomaat, Jordania, Australia, Malediivit, Brasilia, Kiina, Intia ja Norja. Jokaisessa maassa oli mukana 17–18 tekijää. Järjestetyissä työpajoissa perehdyttiin eri työmuotojen kautta aiheeseen ja keksittiin sekä esitettiin erilaisia ratkaisuja ongelmiin. Mediatiimissä käytettiin somea, kuvattiin ja editoitiin videoita ja hoidettiin koko tapahtuman uutisvirtaa, tehtiin muun muassa radiouutisia koulun keskusradion kautta. Monipuoliset työpajat Työpajoissa eri työskentelytapoja oli paljon, muun muassa, yksivärinen taustakankaan käyttö, jonka edessä otettiin valokuvia oppilaista, jolloin ne voitiin kuvankäsittelyllä siirtää millaiseen taustaan tahansa. Brasiliassa kehiteltiin iPadin avulla mainosta, jolla haluttiin vähentää sademetsien hakkuita. Norjassa oppilas Esadori Salonen kertoi, että kehitteillä oli ympäristöystävällisiä ideoita tulevaisuuden varalle, kannustettiin aurinkosähkön käyttöön. Malediiveilla Valtteri Kuusi oli tehnyt videon, joka kertoi uhanalaisista jääkarhuista. Virtuaalitodellisuudessa päästiin keskiviikkona kokemusmatkalle meren pohjaan. Eri maiden oppilaat kävivät vuorotellen virtuaalimatkalla. Luokkien oppilaat oli sekoitettu niin, että joka ryhmässä oli oppilaita luokilta 1.–9. Lisäksi mukana olivat Länkipohjan koulun 1. – 6. luokat. Kuoreveden koululla on 180 oppilasta ja Länkipohjan koulussa 50, eli sähinää riitti koulun käytävillä ja luokissa. Virtuaalilaseilla todenkaltainen kokemus Virtuaalilasit päässä sitä on toisessa todellisuudessa. Fyysisesti virtuaalialue oli luokassa noin 5 kertaa 5 metriä. Virtuaalilasien käyttäjä näki virtuaalisesti verkon, että ei fyysisesti kävellyt ulos alueelta. –Virtuaalitodellisuus antaa mahdollisuuden menneisyyden tai tulevaisuuden kokemiseen, miltei todellisuuden kaltaisena kokemuksena. Paikat joihin on oikeasti vaikea päästä, kuten merenpohja ja avaruus ovat myös suosittuja, kertoo Merja Juntunen , opettajakoulutuslaitoksen opettaja. Keskiviikkona järjestettiin koululla koontitilaisuus, jossa kaikki maat esittelivät omat keksintönsä ja työnsä tulokset. Kuoreveden ja Länkipohjan koulut olivat edellisen lukuvuoden tapaan mukana maakunnallisessa Koulussa Digittää -hankkeessa. Hanke huipentui niin sanottuun kouluvaltaukseen. Koulunvaltaus tarkoitti kolme päivää kestävää tapahtumaa Kuoreveden koululla 19. – 21. maaliskuuta. "Uusi opetussuunnitelma edellyttää katsomaan asioita ilmiöinä, ei enää vain yhden oppiaineen näkökulmasta, vaan tarkastelemaan asiaa usealta eri kannalta." Minna Kinnunen