Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Pääkirjoitus: Kesätyöntekijän hyvä kohtelu on yrityksen käyntikortti

Koulujen lukukausi on lopuillaan ja moni nuori pääsee kokemaan ja kokeilemaan työelämään kesätyöntekijänä. Uusi työ varmasti jännittää jokaista. Työpaikasta kertoo paljon se, miten uusi, nuori työntekijä otetaan vastaan. Jos kokemus on myönteinen, tulee nuoresta yrityksen paras käyntikortti, ehkä myöhemmin vakituinen työntekijä, kenties asiakaskin. Hyvä kohtelu alkaa jo työnhakuprosessista. Nykyisin ihmiset joutuvat lähettämään kymmeniä, jopa satoja työnhakuilmoituksia. Yrityksiin niitä satelee melkoinen määrä. Siitä huolimatta jokaiselle hakijalle pitää vastata. Antaa kovin välinpitämättömän kuvan, jos hakijalle ei vaivauduta vastaamaan, vaikka haku ei tärppäisikään. Kesäpestin kuluessa nuorta työntekijää koskevat samat oikeudet kuin muitakin työntekijöitä. Työhön pitää perehdyttää kunnolla, muuten ei voi odottaa onnistumisia. Työsopimus tehdään kirjallisesti ja palkanmaksussa on noudatettava pelisääntöjä esimerkiksi ilta- tai pyhälisienkin kohdalla. Nämä tuntuvat itsestäänselvyyksiltä, mutta silti joka kesä työsuojeluviranomaiset saavat tietoja tapauksista, joissa kesätyöntekijän kohtelu on ollut epäasiallista. Työturvallisuus on tärkeässä asemassa, sillä kesätyöntekijältä ei voi odottaa samaa kokemusta kuin pitkään töissä olleelta. Kannattaa muistaa, että nuoret kertovat kokemuksistaan kavereilleen ja perheilleen, ja somessa niin hyvät kuin huonotkin kokemukset leviävät nopeasti.