Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Kolumni: Lähiteiden kummallisuuksia

Ajaessaan Mäntän suunnasta Mustanlahden risteykseen aikeissa jatkaa suoraan, kuljettaja joutuu osallistumaan kaista-arpajaisiin. Mikäli autoilijoita saapuu paikalle jonossa, voi ajoneuvoja olla kohta rinnakkain yksi, kaksi tai kolme, riippuen sen hetken kaista-arvonnasta. Risteysalueella voidaan olla ohittamatta, ohittaa oikealta tai vasemmalta tai olla jonossa siksakmuodostelmassa. Suoraan voi lähteä yhtä aikaa kaksi rinnan, ”keskikaistalta” ja vasemmalta jakajan vierestä. Raskaampi kaasujalka on sitten keulassa entisen Siwan kohdalla. Olen kuullut monta erilaista varmaa tietoa, kuinka tuossa risteyksessä pitää ajaa. Virkavalta on kommentoinut, että selvää ohjetta ei ole. Asia selviää vasta sitten, kun jotain tapahtuu ja syyllisyyksiä aletaan penkoa. Risteyksen viidakon lait on koettu ja tiedostettu jo vuosia. Olisiko mahdotonta ajatella, että yksinkertaisesti maalattaisiin kaksi kaistaa? Toinen suoraa ajaville ja oikealle kääntyville sekä jakajan viereen oma vasemmalle pyrkiville. En tiedä olisiko se paras ratkaisu, mutta joku ratkaisu kuitenkin. Halpakin vielä olisi, maali ei paljoa maksa. Muitakin teiden kukkasia löytyy läheltä. Tuoreimpana esimerkkinä yleisesti naurettu kääntyminen Mäntässä Niittykadulta vasemmalle uima- ja jäähallille. Risteyksen ajaminen liikenteenjakaja oikeaoppisesti kiertäen on henkilöautollakin melko hankalaa. Isolla autolla, uskallan väittää, jopa täysin tekemätön paikka. Tämä jakaja on hiljattain tehty, joten tuossa työssä on pakko vielä olla ”takuu voimassa.” Ostettu tuote on viallinen, ei kun vaihtoon. Joku muukin erikoisuus löytyy. Mänttä–Halli tiellä heti Kertteelle kääntyvän risteyksen jälkeen on Halliin ajaville kuudenkympin rajoitusmerkki, koska Kertteen suunnasta tuleville pitää osoittaa, että siinä kohtaa jatkuu tuo nopeusrajoitus. Sata metriä myöhemmin se tosin kumotaan… Eli merkki osoittaa, että käännyttäessä vasemmalle ei ensimmäisen sadan metrin aikana saa nostaa nopeutta kahdeksaankymppiin. Tämä Ferrari-kuskeille tiedoksi. Halliin tultaessa taajamamerkki tiputtaa kasikympin nopeuden viiteenkymppiin, joka sadan metrin jälkeen nostetaan kuuteenkymppiin. Hyvä sadan metrin pätkä tutkalle! Turvallisia kilometrejä kaikille, sääntöjä noudattaen, jos mahdollista.