Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Symbolinen näkymä tulevaan

Taiteen ja tieteen rajapinnassa työskentelevän belgialaisen käsitetaiteilija Koen Vanmechelenin teokset herättelevät keskustelua tänä kesänä Serlachius-museo Göstassa. It's about time – On kyse ajasta on ensimmäinen Vanmechelenin yksityisnäyttely joka nähdään Pohjoismaissa. Göstaan ja sen piha-alueelle rakentunut näyttely läpileikkaa koko Vanmechelenin laajan ja monimuotoisen tuotannon, mikä pitää sisällään videota, maalauksia, veistoksia, suuria bioinstallaatioita sekä sosiaalisia ja yhteisöllisiä hankkeita. –Suomessa ei tätä näyttelyä olisi voinut tässä laajuudessa toteuttaa missään muualla kuin Serlachius-museo Göstassa, toteaa näyttelyn kuratoinut Timo Valjakka . Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Valjakka toteaa, että Vanmechelen on varsin poikkeuksellinen taiteilija, joka työskentelee monilla eri tavoilla. Hänen teoksena ovat osa suurempaa, filosofista kokonaisuutta. –Teokset ovat tiennäyttäjiä filosofisiin käsitteisiin, joita Vanmechelen käsittelee taiteessaan, Valjakka toteaa. Koen Vanmechelenin tekee väkivahvoja, ekspressionistisia maalauksia ja arvoituksellisia veistoksia, joiden materiaaleissa eläimet ovat näkyvästi läsnä. Vanhmechelen kuitenkin korostaa, että hän ei koskaan tapa eläimiä vaan antaa luonnollisesti kuolleille eläimille uuden elämän teostensa osina. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Näyttelyyn liittyen Göstan puistoalueella on esillä Vanmechelenin maailmankuulun kanojen risteytyshankkeen, Cosmopolitan Chicken Projectin, jälkeläisiä. Esillä oleva kanasukupolvi on jo 22. Kanojen lisäksi Taavetinsaareen on muuttanut kesäksi kosmopoliittinen sika Lucy, joka on unkarilaisen villasian mangalitzan ja duroc-teollisuussian risteytys. Lucy asustaa saareen rakennetussa sikalassa yhdessä porsaidensa kanssa. –Sikalan ympärille on tehty kaksi aitaa, koska alueella liikkuu myös luonnonvaraisia villisikoja. Niiden Lucyn luon pääsyn estämiseksi, on pitänyt rakentaa kaksinkertainen aitaus, kertoo Serlachius-museoiden tiedottaja Susanna Yläjärvi . Sikojen ja kanojen hoidosta vastaa koko kesän kaksi ammattieläintenhoitajaa. Eläinten olosuhteita pidetään myös jatkuvasti silmällä ja jos tarve vaatii, tehdään aitauksiin muutoksia. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Vanmechelenin taiteen keskeisin ajatus on monialainen yhteistyö ja yhteisöllisyys. Risteyttäminen ja sen tuloksena syntyvä monimuotoisuus ovat Vanmechelenin taiteen keskeisiä käsitteitä. Hän soveltaa niitä paitsi taiteessaan myös yhteiskunnallisessa ajattelussaan ja näkee niiden olevan elämän jatkuvuuden ja kehityksen ehto maapallolla. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Koen Vanhmechelen on kuraattori Valjakan mukaan syvästi eettinen taiteilija, joka pyrkii symbolisesti ja konkreettisesti avaamaan näkymiä tulevaisuuteen, jossa ihmiset eivät riistä luontoa tai toisiaan vaan elävät tasapainossa keskenään. Vanmechelen korostaa ihmisten ja ajatusten liikkuvuutta ja vuorovaikutusta samalla, kun näkee henkiset ja fyysiset raja-aidat uhkana inhimillisen kulttuuri ja yhteiskunnan tulevaisuudesta. –Kello käy. Meidän on tajuttava, että tulevaisuutemme on riippuvainen kyvystämme jakaa ja luoda yhteyksiä. Olemme olleet liian keskittyneitä omaan elämäämme. Evoluution kannalta on elintärkeää ajatella myös muita, päästä eroon monokulttuurista ja hyväksyä monimuotoisuus, Vanmechelen kiteyttää. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Vanmecheleniltä on useasti kysytty sitä, ovatko kanat ja siat taidetta. Taiteilija toteaa eläinten olevan metaforia ihmisistä. –Kaikki, mikä herättää ajatuksia, on taidetta, taiteilija kiteyttää.