Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Sahila tyytymätön suoritukseensa Etelä-Ranskassa: "Nyt pitää muissa kisoissa onnistua"

AUTOURHEILU Kauden toinen Peugeot 208 Cupin osakilpailu kurvailtiin viikonloppuna Etelä-Ranskassa. Haastavan avausosakilpailun jälkeen taisteluintoa täynnä ollut mänttäläinen Aki Sahila starttasi hyvin valmistautuneena Rallye d’Antibesin kinkkisille vuoristoteille. Alku oli kuitenkin sarja-avauksen tapaan vaikea. –Lauantain aamupäivän lenkki oli kyllä huono. Kakkospätkällä tuli rengasrikko ja loppuvaiheessa pyörä pomppasi kokonaan pois vanteelta, joten ihan tyhjällä renkaalla ajettiin loppuun. Kolmospätkällä vuorostaan alkupuoliskolla kurvissa loppui kääntövarat kesken ja pyörähdettiin. Siinä venkslatessa menikin aikaa paljon, Sahila kertasi lauantain tapahtumia. –Jo ensimmäisellä huoltotauolla mietittiin, että podiumille ei ole mitään mahdollisuuksia enää. Kyllähän se tuntui pahalta, eikä auttanut kun ajaa sen jälkeen minkä pystyy. Avauspäivän toiselle lenkille olosuhteet kuitenkin muuttuivat sateen myötä, ja tämä näytti sopivan suomalaiselle. Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle syntyikin toiseksi ja kolmanneksi nopeimmat ajat. –Sade pelasti huollon jälkeen. Olosuhteet kun on vaikeat, niin sitten ollaan vahvoilla, jos vertaa muihin. Silloin ei enää jääty montaa sekuntia pohjista. Sunnuntain erikoiskokeille Sahila toivoi sateisempaa keliä, mutta tien pinnat pysyivät kuivina lähes koko päivän. –Aamupäivällä oli ihan kuivaa, mutta sitten Turinin erikoiskokeella oli vähän märkiä varjopaikkoja. Laitettiin sadekelin säädöt ja olikin kuivempaa, joten ei ihan optimi, Sahila manasi. –Oli todella paljon kaikenlaisia ongelmia, että ei tosikaan. Auto kyllä toimi muuten hyvin, mutta säätöjen kanssa pitää joskus tehdä kompromisseja, nyt ei osunut. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Viimeisillä erikoiskokeilla Sahila sai vielä taisteltua itsensä lopputuloksissa kuudenneksi, mutta sekään ei nuorukaisen mieltä lämmittänyt. –Ei näillä jämäpisteillä oikein ole merkitystä. Kun kaksi cupin huonointa tulosta lasketaan pois, niin ne ovat nämä ensimmäiset kisat. Nyt sitten pitää muissa kisoissa onnistua, eli vaikea on tilanne. Kaikissa viidessä jäljellä olevassa pitäisi ajaa podiumille, Sahila toteaa. Edellisistä kausista poiketen tänä vuonna 208 Cupissa ajetaan jopa viisi asfalttikisaa ja ainoastaan kaksi sorakilpailua. –Meille sopii se sora enemmän, koska paikalliset osaa tuon asfaltilla ajamisen todella hyvin, totesi Sahila lopuksi. Kausi jatkuu vajaan kolmen viikon kuluttua, kun vuoden tauon jälkeen sarjaan paluun tekevä Rallye Vosges pyörähtää käyntiin Koillis-Ranskan asfaltilla. 1) Y. Rossel / B. Fulcrand - Sarrazin Motorsport 2) H. Margaillan / S. Poujol - CHL Sport Auto 3) L. Rossel / A. Coria - Sébastien Loeb Racing 4) E. Baraccani / M. Belhacene - Pit Stop 5) B. Boulenc / J. Escartefigue - Chazel Technologie 6) A. Sahila / R. Suorsa - Saintéloc Racing 7) X. Quinsac / C. Gallier - GP#2 Racing 8) K. Pinheiro / F. Lefloch - Saintéloc Racing 9) Q. Ribaud / M. Maurin - CHL Sport Auto 10) C. Noé / A. Vignolle - Tregou Racing