Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Absurdin hauskoja kuvia ja surrealismin mestarin teoksia

Elina Brotherus on silminnähden innostunut uudesta näyttelystään, joka avautuu Serlachius-museo Gustafissa tänään lauantaina 16. kesäkuuta. Tässä näyttelyssä on mahdollisuus nähdä aivan uudenlainen Brotherus. Vuonna 1972 syntynyt taiteilija on työskennellyt jo 20 vuotta valokuvan ja liikkuvan kuvanparissa. Suomessa ja Ranskassa asuvan Brotheruksen aiheet ovat usein olleet omaelämänkerrallisia tai liittyneet taidehistoriaan sekä ihmisen ja luonnon vuorovaikutukseen. Käytännössä koko taiteilijauransa ajan hän on kuvannut itseään. Tässä hän ei nyt avautuvassa näyttelyssä tee poikkeusta, mutta muuten näyttely Playground/Leikkikenttä on totisuudessaan kaukana vakavasta. Valokuvat ja videot ovat syntyneet kahden viime vuoden aikana ja niitä voi kuvata absurdin hauskoiksi. Ne perustuvat 1960-luvun Fluxus-taiteilijoiden teosohjeisiin, event scoreihin. Työskentelynsä lähtökohdaksi Elia Brotherus otti taiteilija George Brectin 1960-luvun alussa kehittämät teosto-ohjeet, joita hän tulkitsee omalla tyylillään. Brotherus on laajentanut teos-ohjeen ideaa ja hakee vaikutteita myös elokuvantekijöiltä, runoilijoilta ja maalareita. Monissa teoksissaan hän on tehnyt yhteistyötä vanhan ystävänsä tanssija ja koreografi Vera Nevanlinnan kanssa. Näyttelyssä on mukana myös aivan uusia ennen näkemättömiä töitä, joissa Brotheruksen kumppaneina ovat olleet kuvanveistäjä Erwin Wurm ja itävaltalainen avantgarde-feministitaiteilija VALIE EXPORT . Näytillä on siis poikkeuksellisen runsas sarja valokuvia ja lyhyitä videoita. Ne kääntävät Brotheruksen mukaan uuden lehden hänen tuotannossaan. Eikä tämä suinkaan jää tähän. Uusia ideoita pursuaa koko ajan. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kunnianosoitus surrealismin mestarille Toinen avautuva näyttely on surrealismin mestaria Salvador Dalia ja hänen myöhäistuotantoaan kuvaava näyttely. Se pohjautuu vuonna 1973 julkaistuun keittokirjaan Les diners de Gala . Teos on Serlachius-museoiden ilotteleva kunnianosoitus taitelijalle, jonka taidetta ja elämää ei voi erottaa tosistaan. Dali on itse sanonut, että hänen merkittävin teoksensa on Salvador Dali. Espanjalainen Salvador Dali (1904–1989) oli ristiriitainen taitelija. Hänen ansionsa taiteen avantgarden pioneerina ja erinomaisen taitavana maalarina tunnustetaan kiistattomasti. Pitkän uransa aikana hän teki kaikkea maalauksia, astioita, koreografioita, postimerkkejä, tuotemerkkejä, lavastuksia ja niin edelleen. Omaa tuotantoaan hän ei varjellut kovinkaan tarkkaan, vaan antoi luvan tehdä töistään kaupallisia tuotteita. Hän onkin ilmeisesti yksi eniten väärennetyistä huomattavista taitelijoista. Häntä ei tämä väärennösten määrä eläessään suuremmin häirinnyt. Maailma on edelleen tulvillaan hänen teostensa kopioita ja väärennöksiä. Surrealistinen keittokirja Ikääntyvä Dali alkoi viedä taidettaan yhä yllättävämpiin suuntiin. Vuonna 1973 hänen nimissään julkaistiin Ranskassa keittokirja Les dinners Gala. Kirjassa oli yhteensä 136 reseptiä, jotka oli koottu sen ajan parhaista ravintoloista Pariisista. Reseptit olivat mielikuvituksellisia ja ylellisiä. Kirjan kuvituksena on Dalin grafiikkasarja surrealistisista ruoka-annoksista, hänen aiempia maalauksiaan ja valokuvia hänestä itsestään notkuvien ruokapöytien ääressä. Tämä 12-osainen grafiikkasarja kulkee samalla nimellä kuin keittokirja ja se kuuluu monien mielestä surrealismin mestarin parhaisiin printteihin. Alkuperäinen keittokirja on nykyään keräilyharvinaisuus. Suurin osa installaation teoksista ja esineistä on saatu lainaksi Ranskasta ja Dalin alkuperäiseen keittokirjaan tekemä grafiikkasarja. Dalin gaalan ovat kuratoineet Serlachius museoiden johtaja Pauli Sivonen ja suunnittelupäällikkö Tarja Väätänen , joka on luonut näyttelyn mielikuvituksellisen yleisilmeen.