Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Onko 11-vuotias Alisa tulevaisuuden Anita Mäkelä?

KIIHDYTYSAJO Kiihdytysauto kiitää 128 kilometriä tunnissa reilun 200 metriä 7,965 sekunnissa. Vauhti on huima, etenkin kun auton ratissa on vasta 11-vuotias tyttö, vilppulalainen Alisa Ritola . Kolmatta kauttaan junior dragsterillä ajava tyttö ei vauhtia pelkää ja tietää, mitä haluaa. –Haluan olla tulevaisuudessa yhtä hyvä kuin idolini Anita Mäkelä , Ritola sanoo. Aivan tuulesta tempaistuja tytön haaveet eivät ole, sillä viime viikonloppuna hän ajoi Alastaron Nitro Nationals EM-osakilpailussa oman luokkansa voittoon. Ritola ajaa nyt ensimmäistä kauttaan junior dragster modified-luokassa, jota saa ajaa samana vuonna kun täyttää 12 vuotta. Vanhimmat kuskit samassa luokassa ovat 18-vuotiaita. –Kaksi edellistä kautta Alisa on ajanut junior dragsterin stock-luokkaa. Tämä kisa oli toinen uudella autolla ja samalla kolmas SM-osakilpailu, kertoo Alisan äiti Saija Ritola . Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Alastaron kisassa Alisalla oli tavoitteena yksi pudotusajon voitto. Tavoite täyttyi, ja moninkertaisesti. Kiihdytyskisassa juniorit asetetaan ensin järjestykseen lajitteluajon reaktioaikojen mukaan. Sen jälkeen ajetaan pudotusajot yksi yhtä vastaan. Peli on raakaa, sillä voittaja menee jatkoon, hävinnyt putoaa kilpailusta pois. –Alastaron kilpailussa oli mukana kaikkiaan 22 osallistujaa. Alisa oli lajitteluajossa vasta 12. ja sai vastaansa lajitteluajon ykkösen. Lähtö lähdöltä Alisa eteni aina voittoon asti, Saija Ritola kertoo. Vauhti ja ajaminen ovat parasta Voittonsa myötä Alisa Ritola nousi SM-pisteissä viidennelle sijalle, kun jäljellä on vielä kaksi SM-osakilpailua. Tavoitteena Alisalla on ajaa aina voitosta, mutta tärkeintä hänelle itselleen on päästä ajamaan ylipäätään. –Voitolla ei sen suurempaa merkitystä minulle ollut, vaikka voittaminen tuntui kivalta. Parasta lajissa on kuitenkin nopeus ja itse ajaminen, Alisa Ritola sanoo Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kiihdytysajon junioriluokissa on turvarajat, joita ei saa alittaa. Modified-luokassa se on 7,9 sekuntia. Myös kuljettajan pitää asettaa oma tavoiteaika. Mikäli kilpailussa alittaa tavoiteaikansa, on automaattisesti ulkona kilpailusta. –Tavoiteajan asettaminen on haastavaa. Tässä lajissa pelataan sekunnin sadas- ja tuhannesosilla, ei kymmenyksillä, toteaa Alisan isä Sami Ritola . Miksi ihmeessä kiihdytysajo? On tullut selväksi, että Alisa pitää vauhdista ja lujaa ajamisesta, mutta miten hän on löytänyt harrastuksekseen juuri kiihdytysajon. Siihen vastaus löytyy yllättävän helpolla. –Alisa on itse asiassa kolmannen polven kiihdytysautoilija. Minä ajoin joskus 1990-luvulla junior dragstereissa pari–kolme vuotta kilpaa ja minun isäni on kilpaillut myös kiihdytysajossa, Saija Ritola kertoo. –Sami on ajanut myös muutaman kauden katuautojen ryhmässä. Kiihdytysajokilpailuissa me olemme aikanaan toisemme tavanneetkin. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kiihdytysajo on Ritoloiden mukaan koko perheen yhteinen harrastus. Kisapaikoille lähdetään koko perheen voimin, mukana on myös lapsille läheinen kummitäti Sinikka . –Tämä on meille hauska yhdessäoloa, Saija Ritola toteaa. Seuraava merkintä Ritoloiden reissukalenterissa on Kauhavan SM-osakilpailu, joka ajetaan 11.–12. elokuuta. Mahdollisesti perhe lähtee myös Ruotsin Tierpiin, jossa ajetaan elokuun lopulla Skandinavian Internationals -osakilpailu. Se on kuitenkin selvää, että lajin parissa jatketaan niin kauan kuin Alisalla riittää intoa ja halua ajaa. –16-vuotiaana saa ajaa jo isompaa luokkaa ja nopeampia autoja, se on minun seuraava haave, Alisa sanoo. Kolmannen polven kiihdytysautokuljettaja. Voitti junior dragsterin EM-osakilpailun Alastarossa. 11-vuotias, syntynyt vuonna 2006. Asuu Vilppulassa. Ajaa kolmatta kauttaan junior dagsterilla modified-luokassa. Auto on Half Scale JR Dragster methanol, made in USA. Perheeseen kuuluvat Saija-äiti, Sami-isä, 9-vuotias Tatu-veli sekä enkelisisko Iina. Harrastaa kiihdytysautoilun lisäksi lentopalloa, jota pelaa Vilppulan Tähden D-tytöissä.