Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Susanin matkassa Rynkebyssä: "Edessä on mäki, josta kaikki puhuvat"

Perjantaina 29. kesäkuuta meillä oli lähtötapahtuma Helsingin rautatieaseman torilla. Kaikki Suomen joukkueet kokoontuivat sinne. Meitä on yhteensä 253 polkijaa seitsemästä eri tiimistä. Sylva ry:n järjestämässä lähtötapahtumassa saimme jokainen tapiirin, joka on Sylva ry:n maskotti. Sylva ry auttaa syöpään sairastuneita lapsia ja nuoria sekä heidän perheitä monella eri tavoin. Lähtötapahtuman jälkeen lähdimme kaikki Suomen joukkueet poliisisaattueessa ajamaan Vuosaareen. Oli todella hieno tunne ajaa siinä letkassa, ja näytti todella hyvältä, kun meidän musta keltainen kulkue eteni. Laivaan ajaminen pyörällä oli myös oma kokemuksensa, joskin pahempi oli tulla pois sieltä metallista ramppia pitkin ylemmältä autokannelta. Ensimmäisenä kapteenin rinnalla Lauantai yönä ajettiin hienoa reittiä Lyypekkiin hotelliin. Oli hieno kokemus ajaa tämä pätkä ensimmäisenä kapteenini rinnalla. Normaalisti ajan vasemmassa rivissä neljäntenä, josta huutelen reittiohjeet niin LA-puhelimella, kun muutenkin, eteenpäin. Nyt kuitenkin ajoin ensimmäisenä sillä navigointi pimeässä on paljon vaikeampaa. Oltiin puolilta öin hotellissa ja nukkumassa yhden aikaan. Se yö olikin lyhyt, sillä herätys aamupalalle oli jo kello 6.00 ja matka jatkui kello 7.30. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Ajettiin vajaa 170 kilometriä Walsrodeen. Matka sujui hyvin vastatuulesta huolimatta eikä suuria virheitäkään suunnistuksessa tullut. On jännää, miten tämä joukkue on kasvanut matkan edetessä. Pari kuukautta sitten 100 kilometrin lenkki tuntui pitkältä, nykyään tällainen 170 kilometriä on olevinaan lyhyt. Noussut lämpötila haastaa pyöräilijät Walsrodesta jatkoimme Saerbeckin. Matkaa päivälle kertyi 196 kilometriä. Lämpö alkoi kohota ja kävi jo 25 asteessa varjossa, tämä alkoikin näkymään hiipumisena osalla väestä. On vaikeaa arvioida oma nestetarve tällaisessa, kun on lämmin, ja noutaja voi tulla nopeastikin. Saimme myös esimakua ylämäistä. Osui muutama kiva useamman kilometrin nousu kohdalle, mutta nousutuskan korvaa mäen laen maisemat sekä hyvät alamäkivauhdit seuraavat kilometrit. Vauhti nousee muiden helposti jopa 60 kilometriin tunnissa, kun toisen imussa tulee, vaikka koko ajan jarruttaakin. Neljännestä Saksan ajopäivästä eli tiistaista tulikin tähän asti kovin. 194 kilometriä ja lämpö oli kovimmillaan jopa 32 astetta varjossa. Oli raskas päivä ajaa sään takia ja jouduttiin osittain sen takia tiputtamaan vauhtia. Myös teknisiä ongelmia alkoi tulemaan eli rengasrikkoja ynnä muuta. Silloin muut ajaa 15 km kunnes ongelman saanut ja apuun jäänyt mekaanikkotiimin jäsen saa muut kiinni. Vesi tahtoi loppua huoltojen välissä ja energiakin, vaikka huollot onkin 50 kilometrin välein. Seuraavaksi suunnataankin ulos Saksasta Alankomaiden kautta Belgiaan ja siellä odottavaa Mur de Huy:n nousua. Se on se mäki, josta kaikki ovat puhuneet tämän projektin alusta. Jännä nähdä pääsenkö sen polkien ylös vai ei. Susan Humppi