Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Kolumni: Pelon ilmapiiri

Tälläkin hetkellä joku lapsi pelkää tai yrittää saada ahdistuneena itsensä näkymättömäksi. Se on tuntunut jo yöllä vatsakipuna ja päänsärkynä. Mutta piilottelu ei auta, aina he löytävät tiensä selän taakse tai ympäröivään rinkiin. Koulukiusaaminen on vaikea pala purtavaksi. Koulut ovat hyvillä toimenpiteillään saaneet sitä vähentymään, mutta virallisen tiedon ulkopuolelta tulevat viestit kertovat sen jatkuvasta olemassaolosta. Valitettavasti sitä ei saada kokonaan poistetuksi tulevaisuudessakaan. Mutta on yritettävä. Kiusaajille ei saa antaa signaalia, että toisen ihmisen väkivaltainen pompottelu olisi normaalia toimintaa. Aina on niitä, jotka jostain syystä kuvittelevat, että heillä on oikeus asettua toista ylemmäksi. Kiusaaja ei kuitenkaan ole koskaan ylempänä. Hän voi tulla varakkaammasta perheestä, hänellä voi olla paremmat edellytykset oppia tai hänellä voi olla enemmän varmuutta, mutta kiusatessaan hän astuu alimmalle portaalle. Koulut ja opettajat tekevät koko ajan työtä ongelman kitkemiseksi, mutta mahdollisuudet juurisyihin puuttumiseen ovat rajalliset. Asenteet, jotka kouluun tulevalla ekaluokkalaisella on, ovat syntyneet kotona. Yksi kasvatuksen tärkeimmistä tavoitteista on empatian istuttaminen lapsen mieleen. Nykyään myös netin käyttö kiusausvälineenä on huomioitava. Olen nähnyt, miten kiusattu lapsi tulee koulusta kotiin mieli murtuneena. Olen myös katsonut, kun hän urheasti lähtee aamulla oppimaan uutta. Silmissä on toive, että jospa tänään pääsisi piireihin mukaan, eikä kukaan huutelisi halventavia sanoja. Kaikilla lapsilla on oikeus oppia koulussa samoja asioita kenenkään häiritsemättä. Sanotaan, että koulussa ei opita koulua vaan elämää varten. Myös kiusaamisen vaikutukset ovat elämän pituiset. Toiset saavat työnnettyä niitä taka-alalle, toisilla ne ovat arkipäivää aikuisenakin. Mutta muistot kiusaamisesta häviävät tuskin koskaan. Kasvavan ihmisen elämää romuttava toiminta ei ole vain pieni sivujuonne koulumaailmassa. Se on aikuisuuteen asti ulottuva ongelma, joka voi vaikuttaa vielä työelämässä ja laajemminkin yhteiskunnallisessa toiminnassa. Muistaisimmepa vielä, että kiusaamisen määrittelee kiusattu, ei hän joka sanoo, että se oli läppä. "Mutta kiusatessaan hän astuu alimmalle portaalle."