Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Koelentäjän muistolaatta paljastettiin Hallissa

Valmet päätti lähteä kehittämään Vinka-koulutuskoneen jälkeen nopeampaa potkuriturbiinikonetta sisään vedettävällä laskutelineellä. Tämän jatkokoulutuskoneen nimeksi tuli Turbo Vinha ja koneen runko suunniteltiin kustannussyistä alkeiskoulukone Vinkan työvälineillä. Pääsuunnittelijana aluksi oli diplomi-insinööri Elias Järvineva . Uuden koneen kehittely kohtasi ikävän takaiskun, kun prototyyppi putosi syöksykierteen jälkeen hallitsemattomana jään läpi Eväjärveen huhtikuussa 1985. Koelentäjä Paavo Janhunen ja lentokoneinsinööri Juhani Jääskeläinen saivat surmansa. Tehdas alkoi rakentaa toista prototyyppiä, joka sai nimekseen Valmet L-90 TP Redigo. Tämä OH-VTP lensi ensilentonsa kesällä 1986. Valmet rakensi vielä toisen prototyypin ja uusi OH-VTM lensi ensilentonsa vuoden 1987 lopulla. Valmetin koelentäjänä vuonna 1986 aloittanut majuri evp. Ari Piippo lensi koe- ja esittelylentoja ensimmäisellä koneella noin 450 tuntia ja toisella noin 62 tuntia. Esittelylentoja hän teki sittemmin yhdessä Hannu Halosen kanssa. Elokuun lopulla 1988 he olivat Kleine-Brogelissa Belgiassa lentonäytöksessä, jossa 28.8. suoritettiin ensin ohjelman mukainen onnistunut yhteisesiintyminen. Ari Piippo aloitti oman soololentonsa, jonka yhtenä osana oli immelman-käännöksen jälkeinen syöksykierre. Tämä epäonnistui osaksi liian pienen korkeusmarginaalin ja osaksi ehkä myös prototyypin syöksykierreominaisuuden vuoksi. Arin kone OH-VTM törmäsi maahan ja hän sai välittömästi surmansa. Ilmavoimien vainajien muistopäivänä 7.9. järjestivät Kuoreveden Hallissa Patria Aviation Oy ja Lentovarikon kilta lento-onnettomuuden 30-vuotismuistojuhlan. Se alkoi komeasti Hornet-koneen lennolla muistomerkkialueen yli ja nousulla pystysuoraan ylös. Mäntän tehtaan soittokunnan trumpetistien esityksen jälkeen kuultiin Lentovarikon killan hallituksen Matti Käkelän ja Patria Aviationin liiketoimintajohtaja Martti Wallinin puheenvuorot. Surullisesta onnettomuudesta Wallinin viesti oli: Paljastettava muistomerkki ei muuta tapahtunutta, mutta on osoitus myös jälkipolville Ari Piipon tekemästä arvokkaasta työstä sotilasilmailun hyväksi sekä kollegoiden kunnioituksesta hänen muistoaan kohtaan. Wallin päätti puheensa liikuttavaan Heikki Asunnan runoon Kotkan pojat . Runon jälkeen Ari Piipon pojat, Mika ja Jani , paljastivat muistomerkin, jossa on nyt Paavo Janhusen ja Juhani Jääskeläisen laatan lisäksi myös Ari Piipon nimilaatta. Seppeleenlaskun ja kukkatervehdysten jälkeen tilaisuus päättyi trumpetistien musiikkiesitykseen. Kutsuvieraat siirtyivät kahvi- ja muistelutilaisuuteen Patrian tiloihin.