Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Saksalaisia laatuautoja ja kaksitahtisia sätkättäjiä

Vilppulan entisen Tapetin ja Värin kiinteistössä on tänään jotain aivan muuta. Viime marraskuussa rakennuksen huutokaupassa itselleen huutanut Hannu Salo on sijoittanut sinne parikymmentä harrastusajoneuvoa ja pihamaalla ihmisten ihailtavina on myös muutama auto, suurin osa saksalaisia. Saksa on tässä jutussa tärkeässä asemassa. Hannu Salon autokiinnostus kohdistuu nimenomaan tähän maahan, vaikka pieni syrjähyppykin on toki tehty saarivaltio Britannian puolelle. – Kyllä se autoharrastus varmaan Trabantista alkoi. Se oli ensimmäinen hankintani 90- luvun alussa, muistelee Salo. Vähän myöhemmin hän alkoi pohtia, kuinka Saksanmaalla on voitu rakentaa niin erilaisia autoja. Kuvioihin tulivat mukaan Mercedes Benz, ja Volkswagen. – Minun aarteeni tällä on vuoden 1966 mallinen Kupla, jonka isä aikoinaan osti, ja jolla ajoin ensimmäiset ajoni. Trabantit tulivat mukaan kuvioihin kun menin Itä Saksan romahdettua sinne rakentamaan saunoja. Silloin hankin ensimmäisen Trabantini. Annoin puutarhakeinun ja sain Trabantin, kertoo Salo. Tätä ensimmäistä Trabantia ei hänellä enää ole, mutta muita saman merkkisiä löytyy vähän joka lähtöön. Useimpiin niistä liittyy mielenkiintoisia tarinoita, mutta ne ovat liian pitkiä tässä yhteydessä kerrottaviksi. Sen verran täytyy kuitenkin valottaa yhden Trabantin tarinaa, että sen Hannulle myynyt mies kävi sammuttamassa valot Helsingin DDR:n suurlähetystöstä sen jälkeen kun maa lakkasi olemasta. Auton mukana tuli melkoinen kokoelma suurlähetystöstä pelastettua tavaraa. Ne on tarkoitus laittaa esille jossain vaiheessa. Kaikki Hannu Salon omistamat ajoneuvot ovat ajokuntoisia ja useimmat niistä ovat museorekisterissä. Osa ajoneuvoista on seisontavakuutuksessa, koska hän ei millään ilveellä ennätä ajaa niitä kaikkia. Kuluvan vuoden aikana eniten tuuletusta ovat saaneet pihalla esillä olevat Trabantit. No, entäs sitten se harharetki Englantiin. Vihreä vuoden 1974 mallia oleva Bentley erottuu selkeästi muista sisällä olevasta autoista. Näitä brittiläisiä loistoautoja ei Suomessa kovin montaa ole. Tämä tuli Hannulle vaihtokaupan kautta. Sen entinen omistaja on Ruotsissa asuva miljonääri, joka kuuluu olevan kuninkaan kalakavereita. Saattaa hyvin olla, että Karl Gustav on käynyt kalalla tällä autolla. Jotta toimittaja saisi edes jonkinlaisen käsityksen siitä, kuinka erilaisia kulkuneuvoja erilaiset autot ovat, päätetään tehdä pienet koeajot. Ensi ajetaan Bentleyllä. Auto lipuu tiellä tasaisen hiljaisesti. Mitään ääniä ulkoa ei kuulu sisään asti ja ilmastointi pelaa. Kaikkein katseet kohdistuvat autoon, Upeaa menoa. Ja sitten Trabantiin. Pihasta otetaan vuoden 1964 mallinen 26 hevosvoimainen vauhtihirmu, jossa on katolla surfilauta. Laitetaan akun napa kiinni ja tarkistetaan tikulla polttoainetilanne. Auto starttaa ja alkaa melkoinen sätkätys. Jos Bentley käänsi katseet, tämä kääntää vielä enemmän. Vastaan tuleva autoilija on ajaa ojaan, kun jää tuijottamaan Trabantia. Hannu survoo omituisesta kepistä vaiheita sisään ja vauhti kiihtyy, mutta ehjänä päästään takaisin. Jos hyvin käy, pääsee ajonevoja katselemaan vielä kuluvan syksyn aikana kuka tahansa. Avoimien ovien päivä on suunnitteilla, mutta ajankohta on vielä avoinna. "Kai se hurahtaminen näihin harrasteautoihin alkoi jo siitä ensimmäisestä Trabantista"