Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Lakimuutos kiihdytti autokauppaa elokuussa

Elokuussa rekisteröitiin ennätykselliset 12 004 uutta henkilöautoa. Tämä on lähes neljänneksen eli 24 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Määrä on suurempi kuin yhtenäkään aikaisempana elokuuna 2000-luvulla. Uusia henkilöautoja on tänä vuonna rekisteröity 91 197, joka on noin kymmenen prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Ensirekisteröintien määrää vilkastutti syyskuun alussa voimaan astunut lakimuutos. EU ottaa käyttöön WLTP-päästömittauksen (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure). Syyskuun alusta ensirekisteröitävien henkilöautojen ja pienten pakettiautojen tulee olla WLTP-mittauksen mukaisesti hyväksyttyjä. Elokuussa on tehty poikkeuksellisen paljon kauppoja aiemman NEDC-normin mukaisista henkilöautoista, sillä niitä saa elokuun jälkeen rekisteröidä vain poikkeusluvilla. WLTP-autot eivät kuluta NEDC-malleja enempää polttoainetta tai aiheuta aiempaa enempää päästöjä, vaan kyse on mittaustavan muutoksesta. Tavoitteena on ollut, että mittaustavan muutos ei nostaisi autoveroa. Uudessa autoverolaissa on varmistettu, että autonsa aiemmin tilanneet eivät joudu maksamaan aiempaa suurempaa veroa. Ennen syyskuun alkua tilatut autot ja varastoautot voidaan verottaa myös aiemmalla verotaulukolla. Uuden verotaulukon keskimääräinen autovero on samaa tasoa kuin aiemman, mutta vaikutus autoveroon vaihtelee mallikohtaisesti. Autojen päästömittauksessa siirrytään NEDC:stä WLTP:hen. NEDC on lyhenne sanoista New European driving cycle. Testi otettiin käyttöön vuonna 1990. WLTP on lyhenne sanoista Worldwide harmonized light vehicles test procedure. Uuteen mittaustapaan siirrytään, sillä NEDC-testin tulokset eroavat merkittävästi autojen todellisesta kulutuksesta ja päästöistä. WLTP-testi voi antaa jopa 20 prosenttia suuremmat päästö- ja kulutuslukemat kuin NEDC-testi. Suomessa päästöt Suomessa autoveron pohjana ovat hiilidioksidipäästöt. Mittaustavan muuttuessa ja päästöarvojen kasvaessa autoverotaulukoita rukataan 1.9. alkaen, jotta autojen hinnat pysyisivät ennallaan. Autojen päästöt eivät siis kasva, vain mittaustapa muuttuu. Autoverouudistuksen tavoitteena on, että muutoksen vaikutus olisi veroneutraali ja autoveron hienoinen alentaminen jatkuisi aiempien päätösten mukaan. Nyt mittaustapamuutoksen vaikutus tasataan kuitenkin vain niiltä autoilta, joiden päästöt ovat alle 137 g/km. Tämän ylittävillä arvoilla tasaava vaikutus vähenee ja katoaa kokonaan 250 g/km:ssä. Uudistuksen vaikutus on tarkoitus selvittää vielä tämän vaalikauden aikana, ja autoverotaulukkoon voidaan tehdä muutoksia, mikäli veroneutraalius ei toteudu. Muutoksen jälkeen joidenkin autojen kuluttajahinta laskee, joidenkin pysyy ennallaan ja joidenkin nousee. Yksittäiset hintamuutokset tarkentuvat syyskuun alussa. Autoala uskoo, että ainakin suuripäästöisten autojen autovero ja myyntihinta nousevat, toisaalta pienipäästöisten laskevat. Näin uudistukseen olisi neutraaliuslupauksesta huolimatta sisällytetty päästöohjausta.