Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Taktiikka- ja ryhmätyötaitoja Ruoveden eSports-linjalta

Ruoveden lukion elektroniseen urheiluun painottuneen linjan (eSports) johtoajatus on sama, kuin lukioiden urheilulinjoilla yleensä. Tuodaan nuorille rakas harrastus opiskeltavaksi ja samalla varmistetaan, että nuori saa yleissivistävän koulutuksen ja valmistuu ylioppilaaksi. Ruoveden lukio on SASKY koulutuskuntayhtymän oppilaitos. Elektronista urheilua voi Ruoveden lukiossa sisällyttää lukio-opintoihin kuusi kurssia. –Niin sanottu taktinen pelivalmennus tapahtuu kouluajalla ja valmentajan johdolla. Taidot joita valmentaja opettaa, harjoitellaan sitten omalla ajalla, kertoo Tanja Kuokkanen , SASKY:n E-urheiluohjaaja. Ruoveden lukiossa aloitti tänä syksynä myös eläinlääketieteellinen painotuslinja, lisäksi on yleislinja ja ratsastuslinja. Ruoveden lukiossa opiskelee tällä hetkellä noin 90 opiskelijaa. –Ruovedellä halutaan tukea nuoria opintojen pariin ja lisänä tarjota jotain mistä he ovat kiinnostuneita, kertoo Mirkka Nieminen-Hirvelä , Ruoveden lukion opinto-ohjaaja. Lajina eSport – ei vain räiskimistä Taktinen pelivalmennus sisältää, pelistä riippuen, pelien yksityiskohtien opettelua. Se sisältää myös ryhmätyöskentely- ja kommunikaatiotaitojen oppimista, sillä monet pelit ovat joukkuepelejä ja ilman hyvää ryhmädynamiikkaa ei joukkue voi menestyä. Opetussuunnitelman mukaisesti eSports-linjan ohjelmassa on 40 prosenttia liikuntaa. Päivärytmi maailmalla on e-urheilijoilla sama, kuin muillakin ammattiurheilijoilla: on esimerkiksi aamutreenit, mentaalivalmennusta, kuntosalia, lajiharjoittelua ja niin edelleen. Tätä ajatusta on kopioitu eSports-linjan opetussuunnitelmassa, joka pohjautuu nuoren yleiseen hyvinvointiin ja hänen kehityksensä tukemiseen. Tavoite on, että lukion suoritettuaan nuorilla on terveet elämäntavat, hyvät pelitaidot ja he osaavat toimia eSport-alalla. Opiskelijat linjalle valittiin Ruoveden lukion keskiarvorajan ja motivaation sekä tavoitteiden perusteella. Kuokkanen kertoo, että monissa elektronisissa peleissä on kyse jollain lailla kamppailusta. Hän kertoo, että aikuiset näkevät peleissä usein vain sen ampumisen ja saattavat miettiä, tuleeko lapsestamme pelaamalla aggressiivinen. Kuokkanen kertoo, että nuorten kanssa peleistä keskustellessa huomaa, että se ampuminen on aika sivuseikka, enemmän nuoria kiinnostavat pelitaktinen ajattelu ja ryhmätyö. Pelaaminen vaatii tehokkaat tietokoneet Tietokoneet, joilla koulussa opiskellaan e-urheilua, ovat normaaleita tietokoneita, kuitenkin tehokkaita ja näytönohjain on hyvä. Näyttö on 144 hertsiä ja hiirimatto on suuri, koska pelaajat liikuttelevat hiirtä pelatessa välillä laajasti. Näppäimistöt ovat mekaaniset, koska mekaaninen näppäimistö palauttaa näppäimen riittävällä nopeudella. Pelaajat käyttävät yleensä omia hiiriä, jotka on huomattu omaan käteen sopiviksi. Kuulokkeet kuuluvat varustukseen, koska pelaajat keskustelevat pelin sisällä keskenään. Pelaajilla on ergonomisesti mahdollisimman mukavat, varta vasten pelikäyttöön suunnitellut, tuolit, jotka ovat normaalia kevyemmät ja myös kallistettavissa nukkumisasentoon. "Nuorilla on lukion suoritettuaan terveet elämäntavat, hyvät pelitaidot ja he osaavat toimia eSport-alalla."