Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Otteita oikeasta elämästä

Ajatus draaman tuomisesta taidenäyttelyn opastauksen yhteyteen lähti kenestäpä muusta kuin museoiden kehitysjohtaja Päivi Viherkoskesta . Erilaista draamaa oli nähty jo aiemmin, mutta esityksistä olivat vastanneet oma henkilökunta. Tällä kertaa Viherkoski halusi asialle ammattilaiset. Viime vuoden lopulla hän otti yhteyttä käsikirjoittaja Karoliina Blackburniin ja esitti toiveensa. Blackburn sai viime vuonna joululomallaan luettavaksi Oula Silvennoisen Paperisydämen, joka kertoo Gösta Serlachiuksen elämästä liikoja kaunistelematta. Blackburn kertoo innostuneensa kirjasta ja sen pohjalta hän kirjoitti Joenniemen kartanoon sijoittuvan draaman, jossa kerrotaan useamman lyhyen kohtauksen aikana katkelmia Gösta Serlachiuksen elämästä. Kaikki kohtaukset tapahtuvat eri paikoissa ja ne ovat pituudeltaan noin kolme minuuttia. Draamaopastus alkaa museon uuden osan aulasta, jonne on kokoontunut kolmisenkymmentä ihmistä. Oppaana toimi viime sunnuntaina Riitta Jyrinki . Hän toimi samalla kertojana draamassa, jossa Göstaa esitti Tampereen Työväenteatterin näyttelijä Tommi Raitolehto . Näytelmän käsikirjoittaja Blackburn esitti useita naisrooleja, kuten Göstan ensimmäistä vaimoa Sissiä ja toista vaimoa Ruthia sekä sisäkköä että sihteeriä. Ensimmäisessä kohtauksessa esiteltiin Gösta viisitoistavuotiaana, Oulussa lyseota käyvänä koululaisena, joka kirjoittaa kirjettä äidilleen. Pietarsaaresta kotoisin oleva poika asui silloin kouluajat Oulussa. Koulunkäyminen oli nuorelle Göstalle aika hankalaa, mutta hän teki sen eteen paljon töitä. Kuten hän teki myös myöhempinä vuosinaan. Toisessa näytöksessä hypättiin kymmenen vuotta eteenpäin. Siinä serkkunsa kanssa avioitunut Gösta kiistelee nuorikkonsa kanssa tulevista matkoistaan. Opintomatkoja ympäri Eurooppaa on jo tehty ja seuraavaksi täytyy lähteä Atlantin tuolle puolelle tutustumaan Amerikan suuriin paperitehtaisiin. Sissi ei ole asiasta järin innostunut, mutta Gösta pitää päänsä, kuten aina. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Draaman muissa näytöksissä sivutaan muun muassa Göstan suhdetta päätään nostavaan työväenliikkeeseen. Niin ikää käsiteltiin sitä, kuinka Gösta hankki yhtiön osake-enemmistön ja samalla ehdottoman määräysvallan perheyhtiöstä osakeyhtiöksi muodostettuun suuryritykseen. Ehkä kaikkein surullisimmassa kohtauksessa sivutaan Sissin alkoholisoitumista ja sitä, kuinka hänen miehensä asiaan suhtautuu. Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä asiasta. Erottuaan ensimmäisestä vaimostaan Gösta avioitui pian uuden vaimonsa Ruthin kanssa. Hänen kanssa ollessaan vuorineuvos rakennutti yhtiön pääkonttorin ja Joenniemen kartanon. Draaman viimeisessä näytöksessä nähdään, kuinka Göstan rakennushankkeista hänelle itselle tärkein jäi toteutumatta. Mäntän keskustaan sunnitellusta taidemuseosta olivat jo piirustukset valmiina ja paikka katsottuna, mutta tämä hanke ei koskaan toteutunut. Näytöksen jälkeen käsikirjoittaja Blackburn ja oikeassakin elämässä hänen miehensä Raitolehto pohtivat esityksen tuomista museoon. Molemmat ovat ihastuneita tällaiseen näyttelemiseen, jossa pääsee lähelle ihmistä. Sitä paitsi itse aihe kiehtoo myös molempia. Viime helmikuussa ensimmäistä kertaa nähty esitys on nähty sen jälkeen muutaman kerran ja sitä on mahdollisuus tilata sopivan kokoisille seurueille. Sunnuntaina paikalla ollut noin 30 ihmistä oli kooltaan aika ideaalinen. Paljon suurempaa joukkoa ei tiloihin sopisikaan. "Göstan aviolliset ongelmat voisi hyvin tuoda myös tähän päivään. Kultaseni, sinä olet aina töissä, sopii erinomaisen hyvin nykyaikaan. Tänään sen tosin voi sanoa yhtä hyvin naiselle kuin miehelle." Karoliina Blackburn