Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Asiakkaan tulisi antaa palautetta kyytejä välittävälle keskukselle: Se on ainoa tapa saada kyytivälitys toimimaan

Mäntän seudun Taksien puheenjohtaja Mika Roposen mukaan asiakkailta on tullut paikallisille takseille paljon palautetta Kelan kyytivälitykseen liittyen. Roponen muistuttaa, että asiakkaiden tulisi antaa palautetta myös Kelakyytejä välittävään Tampereen Aluetaksiin, koska se on ainoa konsti saada järjestelmä toimimaan. –Asiakkaiden palautteella on varmasti suurempi merkitys kun autoilijoiden, Roponen sanoo. Valtaosa asiakkaista on ollut palautteissaan huolissaan, tuleeko tilattu auto varmasti vai ei. Palautteet ovat koskeneet myös kuljettajilta saadun palvelunlaatua. –Kyytien pidentyneisiin ajoaikoihin asiakkaat ovat olleet myös tympääntyneitä. Ajoaikaa varataan kyyteihin aiempaa enemmän jo ennalta yhdistelykyytien vuoksi. Matka 15 minuuttia kestävään hoitoon Tampereelle saattaa kasvaa yhdistelyiden myötä jopa viiteen tuntiin, Roponen sanoo. Erittäin harmissaan Roponen on matka-aikojen pidentymisessä siksi, että Kelakyytiä tarvitseva asiakas on yleensä aina hyvin sairas. Heille pelkkä hoitoon lähtö on jo rankkaa. –Onko tämä hyvä asia sairasta ihmistä kohtaan?, Roponen kysyy. Yhä enemmän tyhjällä autolla ajoa Kun uudistuksen myötä alueet vapautettiin ja taksit saavat ottaa kyytejä mistä vain, tuntuu se myös autoilijoiden rahapussissa. Ajettavien kilometrien määrä kasvaa ja sitä myötä tuotto kilometriä kohti laskee. Ja kun välimatkat kasvavat eikä asiakkaalla enää ole mahdollista tilata meno-paluukyytiä samalta taksilta, tulee enemmän tyhjällä autolla ajoa. –En ymmärrä, mikä asian pointti on, että Mänttä-Vilppulasta viedään vaikka Tampereelle asiakas ja lähdetään ajamaan sieltä pois tyhjällä autolla. Sitten hetken päästä Tampereen auto lähtee tuomaan samaa asiakasta sieltä pois, Roponen pohtii. Roponen sanoo, että tällaisissa tilanteissa on turhaan kaksi autoa varattuna ja poissa tarjonnasta. –Toki meillä on mahdollisuus jäädä Tampereellekin, mutta pitää katsoa vähän myös sitä, että Mänttä-Vilppulassakin on autoja. Velvollisuuttahan meillä ei ole olla täällä, mutta me itse haluamme palvella myös oman paikkakunnan asiakkaita. Ympäristökysymykset esiin Roposta mietityttää turhassa ajamisessa myös ympäristö. Hän ihmettelee, ettei ympäristövaikutuksia ole nostettu missään keskustelussa esiin tai otettu niihin kantaa. –Eihän sieltä pakoputkesta mitään ruusunkukkia tule. Tämä ristiin rastiin ajaminen on silkkaa järjettömyyttä, Roponen sanoo. Roposen mukaan uudistuksen myötä koko vanhanmallinen taksinajokulttuuri on hävinnyt. Kuljettajat opettelevat nyt sitä, mistä he leipänsä hankkivat ja missä heidän on järkevä ajaa. Päivystysvelvollisuuden poistumisen myötä autoilijoiden on täyttynyt miettiä myös sitä, kannattaako autoa laittaa ajoon viikonloppuina tai öisin, kun kyytien määrä on vähäinen. –Tämä on varmasti vaikuttanut taksien saatavuuteen hiljaisimpina aikoina myös Mänttä-Vilppulassa, Roponen toteaa.