Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Liikuta itseäsi, älä viisareita

Keskustelu kesäajan säilyttämisestä käy kiivaana ympäri Eurooppaa. Toiset haluavat luopua siitä, toiset puolestaan säilyttää kellojensiirrot. Jos kesäajasta luovutaan, suomalaisilla on enää yksi mahdollisuus, 27.−28. lokakuuta, käyttää lisätunti liikunnalle. Usein liikkumattomuutta perustellaan ajanpuutteella, väsymyksellä tai vetämättömällä ololla. Liikunta kuitenkin auttaa juuri näihin olotiloihin. Moni ihminen viettää suurimman osan valveillaoloajastaan paikallaan istuen tai makuuasennossa. Liikunnan laadusta ja määrästä ei kuitenkaan kannata tinkiä, sillä erityisesti iän karttuessa fyysistä kuntoa tarvitaan. –Kaikki liikunta on hyvästä, arkiliikunnan pitkäaikainen puolestapuhuja Janne Haarala Hengitysliitosta toteaa. Liikunnan suunnittelijana Haarala tietää, että se, millä saa ratkaisevasti terveyshyötyjä, on harrastaa hengästymistä ja elimistöä rasittavaa kestävyystyyppistä liikuntaa ainakin 3 päivänä viikossa. –Liikuntaa on hyvä harrastaa vähintään 2,5 tuntia niin, että yksittäinen liikuntakerta kestää esimerkiksi 10 minuuttia, hän jatkaa. Mäntän Seudun Hengitysyhdistys haluaa olla mukana lisäämässä intoa liikunnalliseen elämäntapaan osana hengitysterveyden ylläpitoa. –Siksi yhdistyksemme järjestää yhdessä muiden yhdistysten kanssa viikoittain Länskässä tuolijumppaa, Mäntän Seudun Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Kirsti Hirvonen kertoo. –Uudet jäsenet ja toiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan kokeilemaan mieleistään liikuntamuotoa lokakuun ajan Länkässä, sillä tiistaisin on mahdollista osallistua boccia-peliin ja erilaisiin jumppiin tuolijumpan lisäksi. Tarkemmat paikalliset tapahtumatiedot löytyvät yhdistyksen verkkosivulta. Lisätietoja liikkumisesta antaa yhdistyksen liikuntavastaava Marja-Leena Rantanen . Pitkäaikaissairautta sairastavilla liikkuminen tapahtuu omien voimavarojen mukaan osana omahoitoa. Usein liikunta on myös ennaltaehkäisevää hoitoa, sillä hyvä fyysinen kunto auttaa selviämään paremmin iän mukana luonnollisesta suorituskyvyn laskusta. Säännöllinen kuntoliikunta kannattaa aloittaa viimeistään keski-ikäisenä. Hengitysliitto edistää hengitysterveyttä ja hengityssairaan hyvää elämää. Liiton 86 jäsenyhdistyksen toiminnassa on mukana noin 27 000 hengityssairasta ja heidän läheistään. Lisäaikaa liikunnalle on Hengitysliiton ja Apteekkariliiton jokavuotinen kampanja, joka on liikuttanut kymmeniä tuhansia suomalaisia vuodesta 1999.