Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Pääkirjoitus: Lisää huomiota ammattiopetuksen tilaan

Tiistainen A-studio toi kouriintuntuvalla tavalla esille nykyisen ammattiopetuksen tason. Opiskelijat saavat vain vähän lähiopetusta, muutamia tunteja päivässä, ja viiden päivän työviikossa voi olla kokonaisia vapaapäiviä, joilloin ei ole edes etäopetusta. Yhä enemmän vastuuta opetuksesta on sälytetty yrityksiin, minne oppilaat tuupataan melkoisen kokemattomina. Arvata saattaa, että yrittäjien aika ja motivaatio loppuvat nopeasti näissä tilanteissa, oppilaista puhumattakaan. Kovin harva 15-16 -vuotias myöskään on kypsä itse laatimaan itselleen pitkäjänteistä ja toimivaa opintosuunnitelmaa. Opinnot venyvät ja ammattiin valmistuminen pitkittyy. Turhautuneita ovat opettajatkin. Ammatillisen opetuksen reformissa puhutaan kauniisti siitä, miten erilaisille oppijoille järjestetään sopivia oppimisen polkuja. Kuitenkaan opiskelijat eivät ryhmäydy ollenkaan yhteisten tuntien puuttuessa, ja opettajien tunnit eivät riitä yksilölliseen kohtaamiseen. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen sysää paljon vastuuta opetuksen järjestäjille ja kysyy, mihin ammatillisen opetuksen rahapotti siten käytetään jos ei opetukseen. Pitäikö siitä siis ottaa nykyistä paremmin selvää? Onko rahoitus ylipäätään riittävä? On varmasti esimerkkejä onnistuneesti järjestetystä opetuksesta ja opintopoluista. Mutta samaan aikaan opettajia turhautuu ja opiskelijoita syrjäytyy. Tästä pitäisi kantaa enemmän huolta ja vastuuta kuin mitä nyt näyttää tapahtuvan.