Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Taidenäyttelyssä näkymiä, joita ei kameralla tavoita

Mäntän seudun koulutuskeskuksen (MSKK) rehtori Arto Pylvänäinen tarttui vakavammalla otteella pensseliin työskennellessään 1990–luvulla reilut viisi vuotta kehitysyhteistyötehtävissä Afrikassa Tansaniassa. –Varsinkin tropiikin auringonlaskut ja auringonnousut olivat sellaisia värinäytelmiä, etten koskaan onnistunut vangitsemaan niiden herkkää tunnelmaa valokuviin, siksipä jouduin ottamaan avukseni joskus lapsena harrastamani akvarellimaalauksen, kertoo Pylvänäinen. Afrikassa vietettyjen vuosien aikana hänen maalauksiaan oli esillä, muun muassa, Nairobissa Karen Blixenin Art Galleriassa sekä Sarang Art -Galleriassa. Suomessa ensimmäisen oma näyttely oli vuonna 1996 Jämsän Kivipankissa sekä samana vuonna Kangasniemen kunnantalolla. Pylvänäisen töitä on ollut esillä näyttelyissä eri puolilla Suomea. Pylvänäinen kertoo, että ammattioppilaitoksen rehtorina työ on kiireistä ja maalaamiseen ei ole helppoa löytää aikaa. Maalausprosessiin uppoutuminen vaatii kokonaisvaltaista aiheeseen keskittymistä, siksipä tuotteliaimmat jaksot maalaamisessa ovat ajoittuneet vuosilomille. Valoa, väriä varjoja. Näkymiä, joita ei voi kameralla tallentaa -näyttelyssä Mänttä-Vilppulan kaupungintalon aulassa on esillä 55 Arto Pylvänäisen maalaamaa työtä, 9 niistä on öljyväritöitä ja loput akvarelleja. Taideharrastustaan Pylvänäinen on viime vuosina pitänyt vireänä myös käymällä kesälomilla akvarellimaalauksen opissa ammattilaisten johdolla. Oppia hän on hakenut Suomen lisäksi, muun muassa Virossa ja Pohjois-Irlannissa järjestetyiltä taidekursseilta. Opettajinani näillä kursseilla ovat olleet, muun muassa taidemaalarit: Grahame Booth , Mika Törönen , Satu Kiuru , Svetlana Ruoho ja Johanna Ryönänkoski . –Eniten maalaustyyliini olen saanut vaikutteita Mika Töröseltä, jota pidän yhtenä tämän hetken parhaana suomalaisena akvarellistina. Hän on saanut minut innostumaan ”märkää märälle” -tekniikasta, jota olen käyttänyt lähes kaikissa tämän näyttelyn akvarelleissa, kertoo Pylvänäinen. Pylvänäinen maalaa mieluiten työnsä alkuperäisessä ympäristössä paikan päällä. Silloin hän kokee saavansa parhaiten vangittua teokseen jotakin siitä tunnelmasta, joka maalaushetkellä on läsnä. Suomessa, etenkin talvimaisemia maalatessa, hän tosin on olosuhteiden takia maalannut myös valokuvista.