Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Hengitysyhdistyksillä jalkapalloturnaus Kivikoulun kentällä

Keurusseudun ja Mäntän Seudun hengitysyhdistysten joukkueet kohtaavat jalkapalloturnauksessa Kivikoulun kentällä Keuruulla torstaina 25. lokakuuta. Pelivälineenä on jumppapallo. –Me haluamme olla mukana lisäämässä intoa liikunnalliseen elämäntapaan osana hengitysterveyden ylläpitoa. Liikunnan ei tarvitse olla tiukkapipoista uurastamista vaan hauskaa sivustakin seuraavien mielestä, sanoo Leena Hiiliaho , Keurusseudun Hengitysyhdistyksen sihteeri. Niinpä Keurusseudun Hengitysyhdistys onkin haastanut naapurikaupungista Mäntän seudun yhdistyksen kovaan jalkapalloturnaukseen, kun kellojen siirtämisen ansiosta jää vuorokauteen yksi ylimääräinen tunti. –Lisätunti kannattaa ilman muuta käyttää liikuntaan, sanoo Hiiliaho. Hän toivoo, että turnaukseen saadaan koolle taitava joukkue, joka pistää kunnolla kampoihin mänttäläisille. Myös innokkaita kannustajia toivotaan paikalle. –Pelin jälkeen yhdistys tarjoaa mehut ja kahvit, kuvailee Hiiliaho syksyistä liikuntatempausta. Kaksi ja puoli tuntia kuntoliikuntaa viikossa Usein liikkumattomuutta perustellaan ajan puutteella, väsymyksellä tai vetämättömällä ololla. Liikunta kuitenkin auttaa juuri noihin olotiloihin. Moni ihminen viettää suurimman osan valveillaoloajastaan paikallaan istuen tai makuuasennossa. Liikunnan laadusta ja määrästä ei kuitenkaan kannata tinkiä, sillä erityisesti iän karttuessa tarvitaan fyysistä kuntoa. –Kaikki liikunta on hyvästä, arkiliikunnan pitkäaikainen puolestapuhuja Janne Haarala Hengitysliitosta toteaa. Liikunnan suunnittelijana Haarala tietää, että se, millä saa ratkaisevasti terveyshyötyjä, on harrastaa hengästymistä ja elimistöä rasittavaa kestävyystyyppistä liikuntaa ainakin kolmena päivänä viikossa. –Liikuntaa on hyvä harrastaa vähintään 2,5 tuntia niin, että yksittäinen liikuntakerta kesää esimerkiksi kymmenen minuuttia, neuvoo Haarala. Usein liikunta on myös ennalta ehkäisevää hoitoa, sillä hyvä fyysinen kunto auttaa selviämään iän mukanaan tuomasta luonnollisesta suorituskyvyn laskusta. Säännöllinen kuntoliikunta kannattaa aloittaa viimeistään keski-ikäisenä.