Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Valmentaja ohjaa tiimioppimista

Valtakunnan tasolla lähiopetuksen määrä on vähentynyt 11 prosenttia. Mäntän Seudun Koulutuskeskuksen rehtori Arto Pylvänäinen sanoo, että oppilaitokset pystyvät kuitenkin itse vaikuttamaan asiaan opetuksen järjestelyillä. –Täällä on tehty hyvä malli, jolla on kyetty lisäämään aikaa, jolloin opiskelijoille tarjotaan opetusta, sanoo Pylvänäinen. Ravintola- ja catering -alan opettaja Nina Särkikanta kertoo tiimioppimisesta, jota toteutetaan alan opetuksessa nyt toista vuotta. Alalta valmistuu kokkeja, tarjoilijoita ja vastaanottovirkailijoita. –Opiskelijat on jaettu kuuteen eri tiimiin, ja opetusta on joka päivä. Tiistaisin meillä on neljän tunnin teoriajakso, loppuviikon opetus on hyvin käytännönläheistä, hän kertoo. –Opettajat ovat valmentajia, ja viikon aikana kaksi valmentajaa on aina paikalla. Käytännön opetuksessa opiskelijat toimivat erilaisissa oppimisympäristöissä kuten koulun pop up -ravintolassa tai kahvilassa tai ovat työssäoppimassa. –Samalla opiskellaan yrityselämään, sillä opiskelijat perustavat Nuori yrittäjyys -yrityksen. Perjantaisin käydään läpi yritysasioita: Miten viikko meni, millaiset olivat myynnit ja mitä voisi kehittää, sanoo Särkikanta. Yrittäjyyttä opiskellaan tiimeissä jo neljättä vuotta. Särkikannan mukaan tiimioppimisen tulokset ovat hyviä. –Opiskelijoilla on huikeita kehityskaaria. Työssäoppimispaikoilta on tullut hyvää palautetta opiskelijoiden työelämävalmiuksista, hän sanoo. Ammattiopetus on sikälikin muuttunut, että enää ei kouluun tulla ja valmistuta yhtä aikaa samasta putkesta. Opiskelija voi aloittaa pitkin vuotta ja myös valmistua silloin, kun tarvittavat tiedot on hankittu ja näytetty. Koulutuspäälliköinä opetuksen suunnittelusta vastaavat Mari Järvenpää ja Saara-Leena Kytömäki . He laativat lukujärjestykset ja yksilölliset opinpolut. Opiskelijoilla on joustavat mahdollisuudet kokeilla toisen alan opintoja, jos aiempi valinta ei tunnu oikealta. –Keskeyttämisiä tapahtuu silloin, kun elämänhallinta on sekaisin. Silloin syynä ovat tavallisesti päihteet tai terveyssyyt, sanoo Kytömäki. Kouluterveydenhoitajan, psykiatrisen sairaanhoitajan ja kuraattorin palveluilla pyritään puuttumaan näihin tilanteisiin. Pylvänäisen mukaan MSKK:n opiskelijoista 5 prosenttia keskeyttää opinnot siten, että ei sijoitu mihinkään muuallekaan opiskelemaan tai töihin. Luku on alle valtakunnallisen keskiarvon. –Keskeyttämiseksi kirjataan myös alan vaihto omassa oppilaitoksessa tai siirtyminen toiseen oppilaitokseen tai töihin. Kun nämä syyt otetaan mukaan, on prosentti yli 10, sanoo Pylvänäinen. Yhdeksi haasteeksi ammatillisessa koulutuksessa on huomattu, että peruskoulusta tullaan ammattioppiin entistä heikommilla eväillä. –Meillä on toki erityisopettajia ja koulunkäynnin ohjaajia, mutta sopivalle alalle ohjaamisella olisi suuri merkitys. Siksi valtakunnallinen valintakoe ainakin tietyille aloille olisi tervetullut, sanovat opettajat. Osa koulutuskuntayhtymä Saskya Monialainen oppilaitos Noin 630 opiskelijaa Pääosa opiskelijoista lähiseudulta: Mänttä-Vilppulasta, Keuruulta, Ruovedeltä ja Juupajoelta Opiskelijoilla kuitenkin 72 eri kotikuntaa Opetusta järjestetään myös Vilppulan vankilassa