Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Juupaluomat crossi-radan tähtinä – Kerho toivoo mopopoikia mukaan

Huippulahjakkaat veljekset Peetu Juupaluoma ja Pyry Juupaluoma näyttivät lauantaina Mänttä-Vilppulan Pollarin radalla mallia, kuinka crossia ajetaan maan kärkitasolla. Mäntän Seudun Moottorikerhon syystapahtumassa vauhdikasta lajia esiteltiin yleisölle ensimmäistä kertaa. Mukaan toimintaan toivotaan erityisesti mopopoikia ja -tyttöjä. Kerho on seudullinen, jäseniä on muun muassa Keuruulta. Harjoituskilpailun voitti Peetu Juupaluoma. Johdossa ollut Pyry Juupaluoma kaatui finaalin viimeisellä kierroksella, ja veli pyyhkäisi ohitse. –Kaaduin takamutkassa, mutta maalissa oltiin peräkkäin. Voitin kerhon kuuden harjoituskilpailun kokonaiskilpailun, vaikka jäin tänään toiseksi. Peetu oli mukana tänään ensimmäistä kertaa. Eivät nämä olleet isot kisat, niin ei harmita, Pyry Juupaluoma kommentoi palkintojenjaon jälkeen. Kisan kolmanneksi kaasutteli Veet Oksanen . Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Mänttäläiset veljekset ovat lajissaan ja ikäluokassaan maan parhaita ajajia. Peetu Juupaluoma voitti tämän kauden Suomen Cupin alle 20-vuotiaiden cross countryn ja Pyry Juupaluoma oli toinen. Juupaluomat edustavat Jämsän Seudun Moottorikerhoa. –Ensi kaudella ajan alle 20-vuotiaiden endurossa SM-sarjaa ja mahdollisesti MM-sarjan osakilpailuja, 3-vuotiaasta ajamisen aloittanut Pyry Juupaluoma kertoo. Lauantain kisa oli kelpo harjoitus Juupaluoman veljeksille. Laji on rankka huippu-urheilijoillekin. –Tosissani ajoin, korkeita ja pitkiä ilmalentoja esittänyt Pyry Juupaluoma kertoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Mäntän Seudun Moottorikerhossa on 80–90 jäsentä, joista aktiivisia ajajia on noin 30. Nuorimmat ovat toisella kymmenellä, kuskien keski-ikä on 30–40 vuotta. Seuran puheenjohtaja Jaakko Lehtonen ja sihteeri Jussi Luoma toivottavat mopopojat ja -tytöt mukaan seuran toimintaan. Kaduilla rälläämisen sijaan Pollarin radalla voi ajaa ja kisata laillisesti – ja hyvässä seurassa. Rata on tarkoitettu vain kerhon jäsenille. –Koetamme saada nuoria toimintaamme mukaan. Mopopojista saisimme uutta verta ja erilaisia ajatuksia kerhoomme. Nuorille tästä lajista on hyötyä, sillä tämä on hieno kuntolaji, ja täällä radalla pääsee toteuttamaan itseään. Radalla voi ajaa hiljaa trial-pyörilläkin. –Jos aikuisena suunnittelee ajavansa moottoripyörää, täällä ajotaito kehittyy niin, että osaa toimia yllättävissä tilanteissa oikein, Lehtonen kertoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Marko Tamminiemi on ajanut harrastusmielessä enduroa yli 30 vuotta. –Hyvää kuntoliikuntaa. Endurossa sykkeeni nousi kerran 187:aan, ja crossiradallakin syke on 120–150. Ensimmäiset viisi minuuttia jaksan ajaa, loppu on selviytymistä, hän kuvaa lajin fyysistä vaativuutta. –Lajin pariin pääsee kohtuullisella hintatasolla. Käytetyn pyörän saa yhdellä-kahdella tonnilla ja käytetyt ajovarusteet muutamalla satasella. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Yksi Suomen paras trial-kuski Jere Karjalainen , kauden SM-kolmonen, tuli kilpailemaan kuntoilumielessä Pollariin. –Ajoin ensimmäisestä lähdöstä B-finaaliin lainapyörällä. Vaikeaa oli, en ole koskaan kisannut crossia. Tässä pitää uskaltaa ajaa lujaa, kun trialissa tarkkuus on tärkeintä. Karjalainen kannustaa mopopoikia ja -tyttöjä mukaan. Hänestä lajiin pääsy pitäisi tehdä jotenkin helpoksi aloittelevalle kuskille. –Hienot harrastuspaikat Pollarissa on. Mopoilla voisi muuallakin kuin K-kaupan pihassa. Mukavaa porukkaakin täällä on. Karjalainen kertoo pitävänä kaikesta mikä pärisee. –Tämä on tosi hyvää kuntoilua. Trialissa on kovat sykkeet, 170-180, mutta kyllä minulla crossissakin kova syke tuntui. Koko ajan sai ajaa vaativan radan vuoksi, hän tunnustaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Jos haluat mukaan kerhon toimintaan, ota yhteyttä seuran johtoon. Seura järjestää ajokoulutusta yhdessä Jämsän Seudun Moottorikerhon kanssa. Yhteistyötä tehdään paljon myös keuruulaisten kanssa. Lauantaina ajamassa oli useita keuruulaiskuskeja, kuten loukkaantumisesta selviytynyt ja paluun iloisella mielellä kilparadalle tehnyt Jenna Tartia.