Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Kylän väki on kyllästynyt jatkuviin ylinopeuksiin ja liian moniin läheltä piti tilanteisiin – Pohjaslahdella kaaharit kuriin

Pohjaslahdella ei jäädä odottamaan ensimmäistä kuolonkolaria. Nyt otetaan käyttöön kaikki mahdolliset keinot hillitä kylän läpi tuhatta ja sataa ajavien autojen nopeuden hillitsemiseksi. Ongelma on kasvanut nykyisiin mittoihin sen jälkeen kun tie sai uuden päällysteen vuonna 2017. Innalan ja Kotalan välille tehty uusi päällyste lisäsi läpikulkuliikennettä huomattavasti ja varsinkin raskas kalusto alkoi liikennöidä teillä huomattavasti aiempaa enemmän. Viime torstaina Pohjaslahden kylätalolla kokoonnuttiin joukolla pohtimaan, mitä konkreettista autojen nopeuksien hillitsemiseksi olisi tehtävissä. Jo ennen avointa tilaisuutta oli asiaa mietitty etukäteen ja tilaisuus alkoi kattavalla esityksellä siitä missä mennään ja mitä mahdollisesti voitaisiin tehdä. Esityksen piti Koulunmäki ry:n puheenjohtaja Anne Hyödynmaa . Siitä selvisi tarkemmin, miksi tällainen liikenneilta haluttiin järjestää. –Vaikka kylätaajaman kohdalla on 50 ja 60 km/h nopeusrajoitukset, ei niillä käytännössä näytä olevan juurikaan merkitystä. Huomattava osa autoilijoista ajaa kylätaajaman läpi vähintään sen 80 kilometriä tunnissa. Näin on tehty jo pitkään koska on yleisessä tiedossa, ettei näillä kulmilla tarvitse pelätä nopeusvalvontaa, selvitti Hyödynmaa. Toinen iso ongelma on se, ettei tiellä taajamankaan kohdalla ole lainkaan pientareita ja siksi tiellä on tosi turvatonta liikkua jalan tai esimeriksi lastenvaunuja työntäen. Raskas liikenne, jota tiellä on paljon, jyrää aivan lähellä. Lisäksi ohitellaan surutta myös keskellä kylätaajamaa niitä, jotka ajavat nopeusrajoitusten mukaan. Virkansa puolesta paikalle kutsuttu aluevastaava Jyrki Kärk Pirkanmaan ELY- keskuksesta oli ottanut asian omakseen jo ennen kokousta. Esimerkiksi pientareiden puuttumiseen hän lupasi pientä helpotusta jo aivan lähiaikoina. Toinen kaahaamista mahdollisesti ainakin jonkin verran hillitsevä toimenpide on niin ikään tarkoitus tehdä pikaisesti. Kärk lupasi kylätaajaman molemmin puolin asennettavat dataa keräävät nopeusnäytöt. Hänen mukaansa nyt Pohjaslahdella eteen tullut ongelma on valitettavan yleinen sellaisissa paikoissa, joissa tiet laitetaan kuntoon. Ennen Innalan ja Kotalan välisen tien päällystämistä sen kunto oli niin heikko, ettei raskasta liikennettä juuri näkynyt. Nyt tietä käyttävät puutavararekat, jotka liikkuvat paljon myös öisin ja aiheuttavat näin myös meluhaittaa lähellä tietä asuville. Kärk ohjeisti kokouksen osanottajia lähestymään ELY-keskusta toiveineen keskitetysti niin, että pienemmissä asioissa, kuten nopeusrajoitusten siirtämisessä ja muissa liikennemerkkiasioissa voivat kyläläiset esittää toiveensa suoraan keskukselle. Isommissa asioissa, kuten esimerkiksi mahdollisten hidasteiden saamiseksi tielle kannattaa puolestaan lähestyä kaupungin teknisen lautakunnan kautta, koska tämä lisää huomattavasti toiveiden painoarvoa. Paikalla ollut teknisen lautakunnan puheenjohtaja Martti Anttila otti asiasta heti kopin ja kylän toiveet on tarkoitus tuoda esiin jo tiistaina pidettävään teknisen lautakunnan kokoukseen ylimääräisenä asiana. Kyläläisten yhteisen toiveen kiteytti Aulis Myllylä . Hänen mukaansa ainoa oikeasti auttava keino ovat kunnolliset hidasteet ja mikä ilmeisimmin tällaisia tullaan myös hakemaan. Kokonaan toinen asia on, löytyykö niiden rakentamiseen tahtoa ja rahaa. Siihen asti yritetään selviytyä kevyemmillä keinoilla ja toivotaan, ettei mitään pahempaa satu. "Erilaiset nopeusnäytöt ja muut poppaskonstit ovat tietysti ihan mukavia, mutta ainoa toimiva keino ylinopeuksien saamiseksi kuriin on hidasteiden rakentaminen." Aulis Myllylä