Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Cessna 206, eli "Peltienkeli" esillä Mäntässä

Suomen Mission Aviation Fellowshipin (MAF), OH-MAF -lentokonenäyttelyä rakennettiin talkoilla keskiviikkona 28. marraskuuta Mäntän seudun koulutuskeskuksen (MSKK) autohallissa. Näyttelyssä on esillä 52 vuotta vanha museokone, Cessna 206. Viimeiset kaksi kuukautta tämä museokone on ollut esillä Lempäälän Ideaparkissa. Sitä ennen se oli esillä elo-syyskuussa Hämeenlinnassa kauppakeskus Goodmanissa. Mäntästä Cessna matkaa tammikuussa taas muualle näytille. Lentokonetta voi tulla katsomaan torstaista 29. marraskuuta alkaen ja paikalle on tarkoitus saada vapaa-ehtoisia oppaita, jotka osaavat myös kertoa vuonna 1966 rakennetun lentokoneen tarinaa ja historiaa. Opastustilanteen voi tarkistaa osoitteesta: www.maf.fi/mantta. Sivuilta löytyy myös tietoja näyttelystä. Cessna tuotiin paikalle, siirrettiin sisään ja alettiin koota keskiviikkona iltapäivällä. Iltapäivällä oli myös rekrytointitilaisuus oppaille. Näyttelykoneen paikalleen saamista oli ohjaamassa Suomen Lähetyslentäjien toiminnanjohtaja Janne Ropponen , 49. Hän kertoi, että koneella pystyi kuljettamaan esimerkiksi 500 kiloa riisiä. Sen kyydissä on kulkenut lääkäreitä, sairaanhoitajia, lähetystyöntekijöitä ja muita ihmisiä, joilla kaikilla on ollut sama tavoite, auttaa hädässä olevia ihmisiä. Ropponen on itse tällä haavaa Finnairin lentäjä, mutta lensi aikanaan avustuslentoja Afrikassa ja Aasiassa 1998–2005. Janne Ropponen kertoi, että on myös itse lentänyt näyttelyn Cessnalla. Vuonna 1966 valmistui Cessnan lentokonetehtaalta Wichitassa Kansasissa Cessna 206 ylätaso. Lentokone on kuusipaikkainen ja yksimoottorinen ja on suunniteltu toimimaan erityisesti lyhyiltä ja vaatimattomilta lentokentiltä. Kone liitettiin kansainvälisen lähetyslentojärjestön MAF:in laivastoon. Kone aloitti työnsä Keniassa 12. päivänä tammikuuta 1967. Lentokone tekikin työtään 20 vuotta Afrikassa ja operoi Keniassa, Somaliassa, Tšadissa, Sudanissa, Etiopiassa, Zairessa, Tansaniassa, Keski-Afrikan tasavallassa, Kamerunissa sekä Nigeriassa. Kahdenkymmenen Afrikassa vietetyn vuoden aikana Cessna lensi 7 863 tuntia, taittoi matkaa 1,8 miljoonaa kilometriä, kulutti loppuun kuusi moottoria sekä seitsemäntoista rengassarjaa. Matkoillaan se käytti 393 197 litraa bensiiniä sekä 2 237 litraa öljyä. Koneen kuljettaman rahdin kokonaismäärä oli varovaisesti arvioiden noin 4 miljoonaa kiloa. Rahtikuljetukset koostuivat nälkäalueiden hätäavusta, kiireisistä lääketoimituksista, postin, henkilökohtaisten tavaroiden, lääkäreiden ja lähetystyöntekijöiden kuljetuksista kaukaisiin kohteisiinsa sekä ambulanssilennoista. Viimeinen suuri palvelutehtävä lentokoneella oli Tšadin nälänhädän uhrien auttaminen vuonna 1985. Aktiivipalveluksesta vapautettuna kone lensi vuonna 1986 Afrikasta Englantiin, josta MAF lahjoitti koneen Suomeen Lähetyslentäjien koulutuskäyttöön. 39 Foxtrot sai Suomessa lahjoittajansa nimeä kantavan uuden tunnuksen OH-MAF ja sen käyttäjäksi tuli Gospel Flight -yhdistys. Parinkymmenen vuoden ajan OH-MAF nähtiin vierailemassa erilaisissa lähetys- ja ilmailutapahtumissa, jossa se on lennättänyt yleisöä ja kerännyt varoja lähetyslentotyön hyväksi. Koneella on merkittävä osa suomalaisista lähetyslentäjistä saanut niin mittari kuin lyhyiden ratojen koulutustakin. Sen jälkeen kone lahjoitettiin Suomen Ilmailumuseolle. Vuonna 2006 OH-MAF oli esillä erikoisnäyttelyssä Peltienkeli , Ilmailumuseo ei ole sen jälkeen voinut asettaa konetta näytteille tilanpuutteen takia ja lahjoitti sen takaisin Lähetyslentäjille. MAF Suomi on järjestänyt sen jälkeen koneen esille jo kolmatta vuotta. Nyt juhlavuoden kunniaksi, MAF Suomi on järjestänyt OH-MAF:n juhlakiertueelle ympäri Suomea.