Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Hornetin vaihtuivat WRC-autoihin: Mänttäläinen Tuukka Kovanen työskentelee merkkimestaruuden voittaneessa MM-rallitiimissä

Pikkupojasta asti erilaisten pärisevien kulkupelien kanssa puuhaillut Tuukka Kovanen , 25, on nyt monen autourheiluharrastajan unelma-ammatissa. Kovanen on työskennellyt pian kolme vuotta Tommi Mäkisen Toyota Gazoo Racing WRC-tiimissä. Hän sai ainutlaatuisen tilaisuuden päästä mukaan MM-rallitiimiin vuoden 2015 loppupuolella, kun hetken mielijohteesta päätti hakea tiimiin töihin. –Sähköautomaatio-opintojen ja armeijan jälkeen opiskelin lentokoneasentajaksi ja sitä kautta pääsin harjoitteluun Patrian laiteosastolle, missä huollettiin muun muassa Hawkin ja Hornetin laskutelineitä. Siellä ollessani kuulin huhua, että Mäkinen saattaisi hakea työntekijöitä uuteen WRC-rallitiimiinsä, Kovanen kertoo. –Ajattelin tökkiä kepillä jäätä ja laitoin hakemuksen Mäkisen tiimille netissä yleisellä hakulomakkeellaan. Tietenkin suomenkielellä ja ilman yhteystietoja. Kovanen oli yllättänyt, kun muutaman viikon kuluttua hakemuksen lähettämisestä hänelle soitettiin ja pyydettiin haastatteluun. –He olivat kaivaneet puhelinnumeroni jostain ja kertoivat tarvitsevansa johtosarjojen tekijää. Lupasin soittaa kohta takaisin. Soitin ja sovittiin päivämäärä haastattelulle, Kovanen sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Vaikka Kovasta hieman mietitytti juuri saatu vuoden jatkosopimus Patrialta, asunto Mäntässä ja sadan kilometrin työmatka suuntaansa, houkutti tarjoutunut tilaisuus häntä enemmän. Olihan hän pienestä asti seurannut sivusta oman isänsä autourheiluharrastusta ja seurannut ralliakin. Veri veti kilpa-autojen pariin ja tammikuussa 2016 Kovanen aloitti sähköasentajan työt Mäkisen tiimissä, kun WRC-projekti oli vielä suunnitteluvaiheessa. Mukana oli tuolloin noin 30 henkeä ja heistä sähköasentajia oli vain kaksi kahden sähkösuunnittelijan lisäksi. Työkuorman lisääntyessä, osaavia tekijöitä on tarvittu lisää. Tällä hetkellä WRC-tiimin sähköpuolella on kuusi asentajaa ja neljä suunnittelijaa. Heistä osa tekee tarpeen vaatiessa myös johtosarjoja ja testiautojen johdotuksia. –Minun työkuvaani kuuluu pääasiassa isojen johtosarjojen teko, mutta ohessa tulee tehtyä pienempiä johtoja, antureita, toimilaitteita ynnä muuta sellaista, Kovanen kertoo. –Myös dokumentointi on tärkeässä roolissa, jotta osataan arvioida kuinka kauan mikäkin osa kestää, ja osataan näin ennakoida milloin osia pitää vaihtaa. Käytännössä johtosarjat tehdään alusta asti itse. Kovasen mukaan heillä on kuva, jonka perusteella johtosarjat rakennettaan johdosto, sukista ja muista tarvikkeista. –Oikeastaan kaikki sähköosat on tehty ja suunniteltu talon sisällä, lukuun ottamatta moottorinohjainta, virranhallintalaitteita ja paria muuta pienempää toimilaitetta. Se onkin ollut etuna, koska näin pystytään nopeasti reagoimaan mahdollisiin muutoksiin autossa, ja tätä kautta edesautetaan auton kehittymistä testeissä, Kovanen sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kovasen mukaan jokainen johtosarja ja anturi on pyritty tekemään mahdollisimman kestäväksi ja vesitiiviiksi, kuitenkin kokonaispainoa silmälläpitäen. Johtosarjan pitää kestää mahdollisimman pitkään, tuomatta silti liikaa ylimääräistä painoa autoon. –Toistaiseksi ei ole auto jäänyt sen takia pätkälle, että joku johto olisi ollut väärässä paikassa, ja hyvä niin, Kovanen toteaa. WRC-auton suunnittelu täysin tyhjästä, testaaminen ja itse kilpa-autojen valmistus puolessatoista vuodessa on ollut todella tiukka aikataulu, mutta Kovasen mukaan hyvällä yhteishengellä testi- ja kilpa-autot on saatu valmiiksi. –Työympäristö ja etenkin meidän osaston sisäinen porukka on sen verran hyvä, että joka päivä tulee edelleen hyvillä mielin työmaalle, mikä minusta on työssä tärkeintä, Kovanen sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Vuodessa Kovaselle tulee MM-rallireissuja kolmesta–neljään. Hän kertoo, että he vuorottelevat kolmen asentajan kesken, kuka menee mihinkin ralliin. Seuraava MM-rallireissu suuntautuu Kovasella Ruotsiin. –Ralleissa tehtävänä on vastata mekaanikoille oikeat varaosat huoltoon sekä kaikki muu yleinen sähköosien järjestely kilpailun aikana. Suomessa pitää huolehtia mitä varaosia lähtee reissuun mukaan, ja reissussa huolehditaan siitä, että kulutetut varaosat on oikein dokumentoitu, Kovanen kertoo. –Välillä toki pääsee ratkomaan ongelmatilanteita ja korjailemaan osia, mutta pääsääntöisesti työ on kuitenkin huolehtia, että huollon aikana mekaanikoilla on mahdollisuus päästä vaihtamaan rikkoontuneet osat nopeasti. Kovasta työstä paras palkinto Mäkisen tiimille on ollut menestys. Ensimmäisestä Monte Carlon rallista tuli toinen sija, heti perään Ruotsin rallista voitto. –Siinä hetkessä 2016 vuoden joskus aamuunkin venyneet työpäivät palkittiin. Piste i:n päälle oli tänä vuonna saavutettu valmistajien maailmanmestaruus, mikä tuntuu hienolta, Kovanen toteaa. 25-vuotias. Asuu Mäntässä avopuolison kanssa. Perheeseen kuuluu myös vanhemmat ja isosisko. Koulutukseltaan sähköautomaatioasentaja ja lentokoneasentaja. Työskentelee sähköasentajana Tommi Mäkisen Toyota Gazoo Racing WRC-rallitiimissä. Harrastaa rata-autoilua Roadsport-luokassa, rumpujen ja kitaran soittoa sekä italialaisia ajoneuvoja. "Tähän työhön opitaan työn kautta. Perustietämys olisi hyvä olla hallussa, mutta kuitenkin sähköt ovat ihan toisenlaiset kuin vaikkapa normaalissa henkilöautossa."