Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Terveyspalvelut uudistuvat ja laajentuvat – Tulossa hoitajien puhelinpalvelu ja etälääkärivastaanotto

Mäntänvuoren Terveys tarjoaa uusia yhteydenottokanavia saada apua hoitajilta ja lääkäriltä. Uudistus koskee Mänttä-Vilppulan ja Juupajoen asukkaita. Palvelupäällikkö Johanna Nivala kertoo soittoaikojen laajentuvan. Nykyään kiireettömän vastaanoton ajanvaraus on maanantaista perjantaihin kello 8.30–9.30 ja kello 14–14.30. Muutoksen jälkeen puhelut siirtyvät hoitajapalveluun, jossa sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat vastaavat koko virka-ajan kello 8-16 (perjantaisin ja pyhien alla kello 15 asti). Uusi ajanvaraus pyritään aloittamaan joulukuussa. Tarkkaa päivämäärää ei vielä tiedetä puhelinjärjestelmän muutoksen vuoksi. Puhelinpalvelussa hoitajat neuvovat ja ohjaavat asiakasta ja varaavat aikoja. Lisäksi etähoitajat tekevät elämäntapamuutosta tai pitkäaikaisen sairauden omahoidon tehostamista tukevaa Terveystsemppi-valmennusta siitä kiinnostuneille asiakkaille. Videoyhteys lääkärille Alkamassa on myös etälääkärin vastaanotto videoyhteydellä. Asiakas ottaa yhteyden tietokoneella vaikka kotisohvaltaan ja hoitaja konsultoi tarvittaessa etälääkäriä tai varaa hänelle ajan. Digitaaliset palvelut eivät korvaa perinteistä kasvokkain terveysasemalla tapahtuu asiakkaan ja lääkärin kohtaamista vaan ovat vaihtoehtoinen tapa asiakkaalle ottaa yhteyttä terveyspalveluihin. Vuoden alussa alkaa digitaalinen diabetes-vastaanotto kakkostyypin diabeetikoille, joilla on jo asiakkuus terveyspalveluihin. –Edelleen myös terveysasemilla on mahdollista päästä hoitajan ja lääkärin vastaanotolle kuten tähän asti, Nivala kertoo. Ketään ei pakoteta Digitaalisten palvelujen idea on, että tietyt sairaudet voidaan hoitaa nopeasti netin välityksellä hoitajan ja lääkärin vastaanotolla. Tällöin terveysaseman henkilöstö voi paremmin keskittyä potilastyöhön kasvotusten. Vastaanotoilla Mänttä-Vilppulassa ja Juupajoella jatkaa tutuksi tullut henkilökunta. –Toivomme, että jatkossa voimme tarjota asiakkaille monipuolisemman palveluvalikoiman ja pystymme vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin, Nivala kertoo. Mäntänvuoren Terveys Oy:n toimitusjohtaja Juha-Matti Sihvonen korostaa, että ketään ei pakoteta käyttämään digitaalisia palveluja, jos tietokoneen käyttämistä ei osaa. Etävastaanotot vaativat tietokoneen, kameran ja nettiyhteyden chromen kautta. Puhelimen selaimella tai tabletilla ei pääse etävastaanotolle. –Tämä on katse tulevaisuuteen ja varautumista maakunta- ja sote-uudistuksen tulemiseen. Sihvonen kertoo. Asiakasraati aloittaa Mäntänvuoren Terveys perustaa asiakasraadin kehittämään palvelujaan. Asiakasraati kokoontuu neljä kertaa vuodessa ja on mukana kehittämässä uusia toimintamalleja. Asiakasraatiin pyritään kokoamaan mahdollisimman monipuolinen ja kattava edustus alueen asukkaista. Raatiin voi ilmoittautua mukaan vapaamuotoisella kirjeellä ja viestillä palvelupäällikkö Nivalalle 30. tammikuuta 2019 mennessä.