Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Seurakunnan jäsenrekisteripalvelut Tampereen aluekeskusrekisteriin

Aluekeskusrekisterissä hoidetaan kaikkien siihen kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen pito keskitetysti. Kirkonkirjojen pitoon sisältyy muun muassa virkatodistusten ja sukuselvitysten laatiminen, avioliiton esteiden tutkinta sekä kasteiden, avioliittojen, kirkosta eroamisten ja kirkkoon liittymisten rekisteröiminen. Aluekeskusrekisteriin liittyneiden seurakuntien jäsenten palvelu tapahtuu Tampereella. Seurakuntalaisten asioiminen kasvokkain on edelleen mahdollista tutussa kirkkoherranvirastossa, eli asioiden hoitaminen ei edellytä Tampereelle lähtemistä. Aluekeskusrekisterin puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä 9–15. Rekisterin puhelinpalvelut paranevat, koska palvelu ei ole enää sidottu paikallisen kirkkoherranviraston aukioloaikoihin. Aluerekisterin perustamisen taustalla on Kirkkohallituksen linjaus vuodelta 2015, minkä mukaan kirkonkirjojen pito on mielekästä toteuttaa alueellisissa keskusrekistereissä. Niitä voisi olla 2–4 kussakin hiippakunnassa. Seurakuntien liittyminen aluekeskusrekistereihin on vapaaehtoista ja on odotettavaa, että uudet tekniset ratkaisut lisäävät seurakuntien halua liittyä aluekeskusrekisteriin. Tampereen aluekeskusrekisteriin voi liittyä seuraavan kerran vuoden 2020 alusta. Tamperelaisten seurakuntalaisten osalta keskusrekisterin palvelut toimivat samoin kuin aiemmin.