Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Tulospalvelu

Mäntän satamaan halutaan palveluja

Myllyrannan venelaitureiden alueelle laaditaan tänä keväänä Mäntän sataman Master Plan. Tavoitteena on laajentaa laitureiden lisäksi muita palveluja, jotka edistävät matkailua, virkistymistä ja elinkeinoelämää. –Mäntän ja Keuruun satamien kehittäminen on palvelu- ja elinkeinolähtöistä. Tarkoitus Master Planissa ei ole luoda satamista kauniita arkkitehtuurisia malleja vaan saada alueelle lisää palveluja ja elinkeinoja sen mukaan, mitä alueella olevat rakennukset ja kaavoitus sallivat, vt. projektipäällikkö Satu Soutolahti kertoo. Soutolahti vetää tällä hetkellä Keurusselkä Satamat ja Reitit -hanketta, joka kilpailutti hiljattain Mäntän ja Keuruun satamien suunnittelun. Hanke hallinnoi satajien kehityssuunnitelmien tekemistä. Mänttä-Vilppulan kaupunki on mukana kehittämässä Mäntän satamaa Myllyrantaan tai sen lähialueelle. Kaupunginarkkitehti Sirkka Sortin mukaan sataman suunnitteluun kutsutaan mukaan keväällä eri osapuolia. Alueelle toivotaan monipuolisia palveluja. Myllyrannan alueen satama on Mäntän pääsatama ja myös vierasvenesatama. Nykyisin venesatama-alueella on lähinnä laitureita. Läheisyydessä on Myllyrannan sisustuskeskus. Keurusselkä Satamat ja Reitit -hanke yhdistää maakuntarajan yli Mänttä-Vilppulan ja Keuruun. Ideana on tiivistää kaupunkien yhteistyötä ja koota Keurusselkään liittyvät matkailupalvelut, reitit, kodat, nuotiopaikat, laavut ja muut retkeilijöitä kiinnostavat kohteet yhden palvelun alle. Satamien kehittäminen on osa hanketta. Hankkeen lopussa on tarkoitus luoda karttasovellus. Pursiseuran vuokrasopimus loppuu Mänttä-Vilppulan tekninen lautakunta hyväksyi tiistaina venesatamien, veneiden talvisäilytyksen ja Vilppulankosken matkailuvaunualueen taksat tälle vuodelle. Kaupungilla on venesatamat Mäntässä, Vilppulassa ja Pohjaslahdella. Mäntän satamaa on ylläpitänyt Keurusselän Pursiseura. Maanvuokrasopimus seuran kanssa purettiin joulukuussa, ja sopimus päättyy tämän vuoden lopussa. Sopimuksen päättyminen liittyy kaupungin suunnitelmiin kehittää Sassin aluetta. Sassin alueelle viime vuonna voimaan tulleessa asemakaavassa Keurusselän Pursiseuralle vuokrattu ranta-alue on osoitettu lentokenttäalueeseen liittyväksi asuin- ja lomarakennusten korttelialueeksi. Korvaavaa tilaa yritetään löytää Mäntän sataman Master Planin yhteydessä. Keurusselän Pursiseura on pitänyt Mäntän sataman kunnossa ja on saanut korvauksena venepaikkojen laskutuksesta saatavat tulot. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Lautakunta päätti, että venepaikkojen hintoja korotettiin noin 1,2 prosenttia viime vuoden hinnoista pois lukien Pohjaslahden satama, minne ei ole tule korotuksia. Vilppulassa venepaikka laiturissa sisältäen veden ja septitankin tyhjennyksen on kaudessa 109 euroa 2,25–3 metriä leveille veneille ja 144 euroa 3,25–4 metriä leveille veneille kaudessa. Korotus viime vuoteen 1-2 euroa. Vuorokausimaksut Vilppulassa on 10 euroa ja Pohjaslahdella 6 euroa. Talvisäilytyksen kausimaksu Mäntän puusuulin sisällä on 18 euroa neliöltä ja pihalla 41 euroa neliötä. Vilppulan satama-alueella veneiden säilytyksen kausimaksu on 41 euroa neliöltä. Matkailuvaunupaikka Vilppulankoskella on vuorokaudessa 21 euroa ja kuukaudessa 354 euroa. Telttapaikka maksaa 15 vuorokaudelta. Caravan-alueen aukioloaikoina hintaan sisältyvät keittiö, sähkö, suihku, WC, septitankin tyhjennys ja päivittäinen talousjätepiste. Mäntän satamassa Myllyrannassa on venepaikkoja ja Elias Lönnrotin laituri. Master Plan -suunnitelmassa sinne suunnitellaan lisää palveluja. Tavoitteena on edistää matkailua, virkistymistä ja elinkeinoelämää.