Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Tulospalvelu

Haapamäen rata pääsi mukaan junapilottien jatkosuunnitteluun

Liikenne- ja viestintäministeriö on valinnut alueellisen junaliikenteen pilottien jatkosuunnitteluun Pirkanmaan, Kymenlaakson ja Etelä-Pohjanmaan hankkeet. Pirkanmaan pilottihanke koskee liikennöintivälejä Tampere– Orivesi–Ylä-Pirkanmaa sekä Nokia–Tesoma–Tampere ja Lempäälä–Toijala. Etelä-Pohjanmaan hanke koskee Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä -väliä sekä sitä täydentävää Seinäjoki–Kokkola -väliä. –Todella hyvä uutinen. Junapilotit luovat pohjaa, jolla voidaan edistää ja toteuttaa isoja alueiden elinvoimaa vahvistavia hankkeita. Tämä päätös turvaa Haapamäen radan tulevaisuuden vuosiksi eteenpäin, Mänttä-Vilppulan kansanedustaja Arto Pirttilahti , (kesk.) iloitsee. Pirttilahden mukaan Mänttä-Vilppula kytkeytyy junayhteyden kautta tiiviisti Tampereen, Jyväskylän ja Seinäjoen suuntaan. Sen lisäksi hänestä on tärkeää, että myös Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikennettä voidaan nyt kehittää ja nitoa yhteen bussiliikenteen kanssa. –Jatkossa lippujärjestelmänkin on kehityttävä yhtenäiseksi, Pirttilahti sanoo. Tulevaisuuteen katsovat hankkeet Liikenne- ja viestintäministeriöön alueellisten junapilottien hakemuksia saapui 11 kappaletta. Valittujen hankkeiden arviointiperusteina oli, että ne ovat toimivia osia alueellista junaliikennettä ja olemassa olevia matkaketjuja, minkä lisäksi alueella on valmius sitoutua liikenteen kehittämiseen lyhyellä aikavälillä. Lisäksi valintaan vaikutti alueen kysyntäpotentiaali ja hankkeen tekninen toteutettavuus joulukuusta 2019 alkaen. Valitut hankkeet ovat myös liikennöintikokonaisuuksia, joilla on mahdollista kehittää ja kasvattaa alueen nykyistä joukkoliikennettä myös pitkällä tähtäimellä. –Maakunnissa on valmisteltu toteuttamiskelpoiset ja tulevaisuuteen katsovat hanke-esitykset. Tahtotila on kohdillaan ja se näkyy asian aktiivisena eteenpäin viemisenä. Johdonmukaista työtä tämä on vaatinut. Sitoutuminen junaliikenteen hyödyntämiseen ja kehittämiseen huomattiin myös ministeriössä, toteaa Pirttilahti. Jatkosuunnittelun jälkeen lopulliset valinnat Nyt valitut kolme pilottihanketta etenevät jatkosuunnitteluun. Lopulliset päätökset siitä, missä muodossa pilotit voidaan toteuttaa, tehdään vasta jatkosuunnittelun ja alueiden tosiasiallisten sitoutumismahdollisuuksien perusteella. Varsinaista junaliikennepilottien toteuttamista ryhdytään valmistelemaan jatkosuunnitteluun valittujen alueiden kanssa välittömästi. Myös Väylävirasto ja VR-Yhtymä Oy osallistuvat suunnittelutyöhön. Valittujen pilottien jatkosuunnittelu ja sen perusteella tehtävät päätökset lopullisista pilottikohteista tehdään keväällä 2019. Tarkoitus on, että pilotit voitaisiin käynnistää joulukuussa 2019 liikenne- ja viestintäministeriön osto- ja velvoiteliikennekokonaisuuksien puitteissa. Liikennöintiä jatkettaisiin kesäkuuhun 2022 saakka. Pilotoinnin lähtökohtana on, että nykyinen osto- ja velvoiteliikenteen palvelutaso säilyy ja pilotit täydentävät sitä. –Rautatieliikenteessä on tulossa isoja muutoksia, kuten rautateiden henkilöliikennepalvelujen avaaminen. Pilotoinnilla voidaan ennakolta valmistautua muutoksiin ja varautua mahdollisiin haasteisiin. Ajatuksena on myös kehittää alueellista junaliikennettä vastaamaan paremmin alueiden tarpeita. Päämääränä on, että junaliikenne on toimiva osa valtakunnallista ja alueellista julkisen liikenteen kokonaisuutta, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner . –Tavoitteena on myös kasvattaa rautatieliikenteen osuutta kansalaisten liikkumisessa, sillä raideliikenteen lisääminen on omiaan vähentämään liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä, ministeri Berner muistuttaa.