Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Tulospalvelu

Ainutkertainen näyttely ennen näkemättömistä teoksista

Unohdetun taiteilijapari Olga Gummerus-Ehrströmin ja Eric O.W. Ehrströmin taidokas tuotanto on esillä ensimmäistä kertaa kaikessa laajuudessaan. Molempiin Serlachius-museoihin Göstaan ja Gustafiin ulottuva näyttely nostaa esille kaksi lahjakasta ja todella monipuolista taiteilijaa, jotka ovat jääneet Suomen taidehistoriassa taka-alalle. Näyttelyn pohjana on Serlachius-museoiden tutkija Helena Hännisen vuosia kestänyt luettelointityö. Hänninen kävi läpi koko Gösta Serlachiuksen taidesäätiölle luovutetun Ehrströmien tuotannon, joka piti sisällään noin 4 000 teosta ja luonnosta. –Työ alkoi jo vuonna 2011. Valtava määrä teoksia on luetteloitu, konservoitu ja kehystetty tuona aikana, toteaa Serlachius-museoiden tiedottaja Susanna Yläjärvi . Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Hänninen kertoo Eric O.W. Ehrströmin olleen yksi vuorineuvos Gösta Serlachiuksen luottotaiteilijoista ja hän teki paljon erilaisia tilaustöitä niin vuorineuvokselle itselleen kuin G.A. Serlachius -yhtiölle. Serlachius ja Ehrströmit olivat myös ystäviä. –Ehrströmit testamenttasivat 1930-luvun puolivälissä koko taiteellisen jäämistönsä taidesäätiölle. Jo muutama vuosi aiemmin Serlachius ja Ehrström olivat tehneet mesenaattisopimuksen, jolla Gösta osti Ehrströmin kotona olevan taidekokoelman teoksia osamaksulla itselleen. Sopimus oli voimassa Ehrströmin kuolemaan saakka, Hänninen kertoo. Ehrström-kokoelmaa on tutkittu ja esitetty vuosikymmenten aikana todella vähän, edellisen kerran 1970-luvulla. Hännisen työn ansioista kokoelma on nyt sähköisessä arkistointijärjestelmässä ja tutkijoiden käytössä. Hänninen on avautuneen näyttelyn toinen kuraattori. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Serlachius-museoissa esillä oleva kokonaisuus on harvinainen, sillä valtaosaa etenkin Olga Gummerus-Ehrströmin teoksista ei ole koskaan aiemmin ollut esillä. –Göstassa oleva kokonaisuus keskittyy Olgan eli Ollin teoksiin. Näytteillä on yli 60 teosta, joista vain kymmenkunta on ollut aiemmin nähtävillä, kertoo näyttelyn toinen kuraattori, Visavuoren museonjohtaja Pälvi Myllylä . Olga Gummerus-Ehrström oli Suomen ja Pariisin taidekouluissa opiskellut taidemaalari, jonka lahjakkuus tunnistettiin jo nuorena. Hän oli erittäin lahjakas muotokuvamaalari ja Göstan näyttelyssä onkin nähtävillä useita hänen maalaamiaan muotokuvia. –Olgan omakuvissa on fridakahlomaisuutta jo ennen Frida Kahlon aikaa. Hänen muotokuvissaan on maskuliinisuutta, jota tuovat muun muassa voimakkaaksi maalatut kulmakarvat, luonnehtii Myllylä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Olga Gummerus-Ehrström maalasi usein omakuviinsa itselleen hyvin määrätietoisen ja voimakkaan katseen, joka uhmaa katsojaa. Häntä kuitenkin kuvailtiin luonteeltaan hillityksi ja vaatimattomaksi, täydelliseksi eloisan miehensä vastakohdaksi. Seurallinen Eric O.W. Ehrström eli Bucklan halusi nuorena taidemaalariksi, mutta löysi Akseli Gallen-Kallelan opissa kutsumuksensa taideteollisuuden ja -käsityön parista sekä graafikkona. Eric O.W. Ehrström oli taiteilijana varsin monipuolinen. Hän osasi metallin pakotuksen, siselöinnin, sekä emali- ja jalokivisepän työt. Niiden lisäksi hän teki lasi- ja freskomaalauksia sekä grafiikkaa, heraldiikkaa, astioita ja tekstiilejä. Hän kuvitti ja kirjoitti kirjoja, piirsi ja maalasi. –Bucklan on suunnitellut Suomeen sisällissodan jälkeen syksyllä 1918 valitun kuninkaan kruunun. Siitä tehty malli on nähtävillä Gustafissa, Hänninen sanoo. Olga Gummerus-Ehrströmin (1876–1938) ja Eric O.W. Ehrströmin (1881–1934) tuotannosta koottu näyttely avautuu Serlachius-museoissa 26. tammikuuta. Näyttely pitää sisällään monipuolisen taiteilijapariskunnan tuotannon läpileikkauksen. Näyttely on koottu Gösta Serlachiuksen taidesäätiön omistamasta Ehrströmien taiteellisesta jäämistöstä, joka pitää sisällään noin 4000 teosta ja luonnosta. Näyttelyn on kuratoinut Serlachius-museoiden tutkija Helena Hänninen ja Visavuoren museonjohtaja Pälvi Myllylä.