Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Aurora – Kiskoilla kulkeva liekinheitin, joka herättää monenlaisia tunteita

Sykähdyttävä Aurora (2019) on suomalaista elokuvaa parhaimmillaan. Miia Tervon käsikirjoittama ja ohjaama elokuva kertoo nuoren rovaniemeläisen Auroran kasvutarinan terävällä ja salaa romanttisella tavalla. Tervo on palkittu lyhytelokuvistaan Santra ja puhuvat puut , Lumikko sekä Pieniä kömpelöitä hellyydenosoituksia . Tervon ammattimaisuus näkyy myös hänen ensimmäisessä kokopitkässä elokuvassaan veikeänä käsikirjoituksena sekä tunteita herättävillä kohtauksilla. Auroraa näyttelee Jussi-palkittu, sykähdyttävä näyttelijä Mimosa Willamo . Aurora yrittää huolehtia alkoholisoituneesta isästään ( Hannu-Pekka Björkman ) samalla kun heidän kotinsa viedään ulosottoon isän törsäilyn johdosta. Kaikki roolit on näytelty antaumuksella ja jäävät mieleen. Erityistä hauskuutta elokuvaan tuo Miitta Sorvalin näyttelemä varakas ja rääväsuinen täti-ihminen, jonka avustajaksi Aurora palkataan. Sorvalin hahmon laukomat kommentit saavat nauramaan ja jotkut katsojat punastumaan. Aurora on päivätöissä kauneushoitolassa ja viettää muun aikansa bestiksensä Kinkyn ( Oona Airola ) kanssa bilettämällä. Yhtenä iltana Aurora tapaa Iranista 8-vuotiaan tyttärensä Azarin (Elá Yildirim ) kanssa paenneen Darianin ( Amir Escandari ), jota Aurora aluksi ennakkoluuloissaan vihaa, mutta josta alkaa kuitenkin välittämään. Darian haluaa itselleen ja tyttärelleen turvapaikan Suomesta, ja helpoin tapa siihen olisi, että Darian menisi naimisiin suomalaisen kanssa. Aurora aluksi tuhahtelee Darianille, mutta lopulta päätyy auttamaan tätä. Vastaanottokeskuksessa työskentelevä lääkäri ( Ria Kataja ) ei kestä katsoa kun Darian ja Azar joutuvat tilanpuutteen vuoksi olemaan huonoissa oloissa keskuksessa, joten hän päättää majoittaa heidät omaan kotiinsa. Tästä ei kuitenkaan Tiinan mies Juha ( Chike Ohanwe ) pidä, ei sitten ollenkaan. Juha on Suomessa syntynyt tummaihoinen mies, joka on aluksi suorastaan rasistinen Dariania kohtaan ja opettaa tälle kuinka maassa ollaan maan tavalla. Juhan rasismi Dariania kohtaan osoittaa taidokkaasti sen, että ei rasismi ole ihonväristä kiinni. Aurorassa on myös mainitsemisen arvoista kuvausta. Kuvaaja Arsen Sarkisiants on käyttänyt kuvakulmia ja -kokoja taidokkaan mielenkiintoisesti. Myöskin leikkaaja Antti Reikko ansaitsee erityismaininnan. Aurora on kaikin puolin onnistunut. Jokainen yksityiskohta on mietitty, eikä elokuva pahemmin lankea kliseisiin, ja katsojan mielenkiinto pysyy yllä koko elokuvan ajan. Minna Pynnöniemi