Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Tulospalvelu

"Vakavia laiminlyöntejä ei ole tullut tietoon" – Aluehallintovirasto valvoo yhä Pihlajakotia, samoin yksi kotihoidon kantelu odottaa ratkaisua.

Yksityisten terveysjättien vanhustenhoidosta on noussut valtakunnallinen kohu ja huoli. Mänttä-Vilppulan sosiaali- ja terveyspalvelut on ulkoistettu Pihlajalinna-konsernille. Palvelut Mänttä-Vilppulaan ja Juupajoelle tuottaa Mäntänvuoren Terveys Oy. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Riitta Heinonen kertoo, että aluehallintovirastossa on yhä vireillä kehitysvammaisten toimintayksikön Pihlajakodin toimilupahakemus Mäntänvuoren Terveydelle. Pihlajakoti on ollut vuodesta 2013 aluehallintoviraston valvonnassa toimilupaongelmiensa vuoksi. Mäntänvuoren Terveys jätti uuden toimilupahakemuksen viime syksynä. Aluehallintovirasto teki toimilupaan liittyvän valvontakäynnin Pihlajakodissa viime vuoden marraskuussa. Yksi kantelu kotihoidosta Toinen keskeneräinen asia on kotihoidosta pari vuotta sitten tehty kantelu, jonka mukaan kotihoidossa oli liian vähän hoitajia. Keskeneräisyyden vuoksi Heinonen ei voi avata tätä henkilöstömitoitusta koskevaa kantelua ennen kuin asia on aluehallintovirastossa ratkaistu. –Uusia kanteluita ja muistutuksia ei Mänttä-Vilppulasta ole tullut aluehallintovirastoon, Heinonen kertoo. Heinosen mukaan aluehallintovirasto seuraa herkällä korvalla sosiaali- ja terveyspalvelujen resurssointia ja omavalvonnan toteutumista niissä kunnissa, joissa palvelujen kokonaisulkoistus on tehty. Juupajoella Juupakoti oli viime kevääseen asti aluevalvontaviraston valvonnassa toimilupapuutteen vuoksi. Hoitokoti peruskorjattiin ja Mäntänvuoren Terveys sai sinne toimiluvan viime keväänä. –Juupakodissa tilanne on rauhallinen. Ylitarkastaja muistuttaa, että palveluntuottajan pitää itse muuttaa hoitajamitoitusta suuremmaksi tilanteessa, missä huonokuntoisia asiakkaita on enemmän kuin toimilupaa myönnettäessä. Henkilöstömitoituksella tarkoitetaan sitä, kuinka monta hoitajaa tarvitaan yhtä ikäihmistä kohden sosiaali- ja terveydenhuollon yksikössä. Laatusuositus on, että henkilöstön ehdoton vähimmäismäärä ympärivuorokautisessa hoidossa on tehostetussa palveluasumisessa ja vanhainkodeissa on 0,50 hoitotyöntekijää asukasta kohden. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Mänttä-Vilppulan kaupungin hallintoylillääkäri Pekka Nokso-Koivisto ja palvelujohtaja Alli Ruuhilehto valvovat Mäntänvuoren Terveyden palvelusopimuksen toteutumista. Nokso-Koiviston mukaan Mäntänvuoren Terveydellä on samantasoiset henkilöstön rekrytointiongelmat kuin muualla Pirkanmaalla. –Tänne on saatu yllättävän hyvin hoitajia ottaen huomioon, että paikkakunta on etäällä ja väestörakenteen. Rekrytointiongelmaa kuvastaa hyvin se, että uutta hallintoylilääkäriä on haettu kaupungille kaksi vuotta. Nokso-Koivisto jatkaa tällä tietoa kesäkuun loppuun asti. Hän sanoo viihtyvänsä tehtävässään, koska yhteistyö sekä kaupungin sisällä että kaupungin ja tuottajan välillä on avoin ja toimiva. Nokso-Koiviston mukaan hänelle ei ole kantautunut tietoa sosiaali- ja terveyspuolen vakavista laiminlyönneistä tai vaaratilanteista. –Jos ajatellaan, että Mänttä-Vilppulassa ja Juupajoella on 12 000 ihmistä, on aina ihmisiä, jotka eivät ole tyytyväisiä palveluihinsa ja yhteydenottoja tulee. Yleensä ne selvitetään puhumalla. Ongelmia ei pidä vähätellä, mutta kaikkea ei voi saada. Nokso-Koiviston mukaan kolme vuotta sitten oli enemmän yhteydenottoja, –Mäntänvuoren Terveyden järjestelmä on vakiintunut ja asiakkaat ovat suhteellisen tyytyväisiä isommassa kuvassa. Pelin henki on, että palveluntuottajan pitää taata yhtä hyvät ja samanlaiset palvelut kuin Pirkanmaalla keskimäärin. Tekemistä kyllä on, että palvelut saadaan pysymään rekrytointiongelmien vuoksi. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Alli Ruuhilehdon mukaan vanhustenhuollosta tulee silloin tällöin yhteydenottoja. Tällöin otetaan yhteys esimieheen ja selvitetään, mistä on kyse. –Tällä hetkellä ei ole noussut mitään erityistä. Jotain on aina ja pitääkin olla. On hyvä, että omaiset seuraavat mitä kotihoidossa tapahtuu. Jos yhteydenotto esimieheen ei tuota tulosta, voi ottaa yhteyttä viranomaispuolelle eli kaupunkiin. Ruuhilehdon mukaan kotihoidon yhteydenotot liittyvät arjen käytäntöihin ja toimintoihin. Asiakas ei ole saanut sitä palvelua, jota on odottanut. –Vakavia laiminlyöntejä, hoitovirheitä tai lääkkeiden jakeluvirheitä ei ole vanhuspalveluista tai kotihoidosta minun tietooni tullut 1,5 vuoden aikana, kun olen toiminut palvelujohtajana. Ruuhilehto toteaa, ettei hän ole törmännyt haamuhoitajiin. Näitä on paljastunut eräiden muiden yksityisten yritysten työvuorolistoilta. –Aluehallintoviraston tai Valviran myöntämissä toimiluvissa ovat yksikkökohtaiset hoitajamitoitukset. Jos toiminta ei ole ympärivuorokautista, mitoitukset ovat ilmoituksenvaraista toimintaa. Tehostetun palveluyksiköissämme mitoitukset ovat Punatulkussa ja Sarahelmessä 0,60 ja Juupakodissa 0,55. Ilmoituksenvaraisista yksiköistä Luhtavillan mitoitus on 0,38 ja Sarapihan 0,55. Ruuhilehdon mukaan laitosten saattohoitotilanteet ovat sellaisia, joissa mitoitusten kanssa voi tulla ongelmia, mutta Mäntänvuoren Terveys on kyennyt reagoimaan hoitajien määrään. Kesä oli haastava Mäntänvuoren Terveydellä oli henkilöstön rekrytointiongelmia viime vuonna eri puolella palveluja. Varsinkin kesä oli haastava, sillä monin paikoin useita työntekijöitä oli pitkillä sairauslomilla. Muu henkilökunta sijaisti yli vastuualuerajojen, ja esimiehet olivat myös perustyössä. Mäntänvuoren Terveyden sairauspoissaolot olivat noin 30 päivää henkilöä kohden. Se on 10 päivää enemmän kuin kymmenen Pirkanmaan vertailukunnan taso. Toimitusjohtaja Juha-Matti Sihvosen mukaan Mäntänvuoren Terveys on pystynyt huolehtimaan asukkaiden hoivasta hyvin, niin palveluasumisessa kuin kotihoidossakin. –Ennalta suunniteltuihin poissaoloihin sijaiset on saatu järjestettyä, äkkipoissaolojen kohdalla henkilöstö on ollut joustavaa. Auttaminen yksiköiden välillä on myös lisääntynyt ja se on ollut merkittävä apu. Olemme pystyneet turvaamaan asukkaiden hyvän hoidon kaikissa tilanteissa. –Rekrytointihaasteet koskevat lähinnä lähihoitajan tehtäviä, erityisesti äkkipoissaolojen tekijöitä ja kesälomien sijaisuuksia. Muihin kuin lähihoitajien tehtäviin on ollut hakijoita aikaisempaa paremmin. Sijaishankintaa helpottamaan olemme perustamassa erityistä varahenkilöstöpoolia ja olemme myös lisänneet merkittävästi näkyvyyttä rekrytointitapahtumissa, hän kertoo. Onko sinulla kokemuksia omaisena, työntekijänä tai hoivakodin asukkaana vanhustenhoidosta? Kerro KMV-lehdelle kokemuksistasi. Suunnittelemme aiheesta jatkojuttua. Voit ottaa yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen toimitus.kmvlehti@almamedia.fi.